Stedendriehoek

Nieuwe uitdaging voor Toonkunstkoor Euterpe  

DEVENTER – ‘Een kathedraal aan Franse klanken’ is het motto van het voorjaarsconcert van Toonkunstkoor Euterpe. Toepasselijk, want zowel het orgel als Franse componisten spelen een grote rol in dit concert, dat op vrijdag 17 maart zal klinken in de Broederenkerk in Deventer.

Het begint met een uitvoering van Messiaens orgelstuk ‘Apparition de l’Église éternelle’. Daarna een uitstapje naar een cello-sonate van de Belgische componist Eugene Ysaÿe, gespeeld door cellist Simon Velthuis, waarna wordt teruggekeerd naar het orgel dat sopraan Sarah Konig begeleidt in het Ave Maria van Jehan Alain.

Dan volgt het hoogtepunt van dit concert: de uitvoering van het Requiem van Maurice Duruflé, onder leiding van Jurriaan Poesse en begeleid door organist Niels de Klerk. Het is een stuk dat veel vergt van de koorleden. Het orgel speelt een eigenzinnige rol in het geheel en de inzetten zijn soms lastig te vinden. De nieuwe dirigent, de jonge en getalenteerde Jurriaan Poesse, heeft Euterpe enthousiast gemaakt om dit stuk uit te voeren, volgens hem het mooiste stuk uit de koorliteratuur.  De koorleden zijn op hun beurt in de ban geraakt van deze 20ste– eeuwse muziek: een nieuwe uitdaging naast de koorstukken uit de Barok en de Romantiek die Euterpe doorgaans zingt.

Ibach-orgel

Omdat het orgel naast het koor een hoofdrol speelt in dit stuk, vindt het concert plaats in de Broederenkerk, dat een van de meest bijzondere orgels van ons land heeft: een Ibach-orgel, in1868 gebouwd door Richard Ibach uit Wuppertal. In de jaren die volgden werd er veel aan verbouwd, maar bij een restauratie in 2014 werd het orgel teruggebracht naar de oorspronkelijke staat. Samen met het orgel in Bergen op Zoom is dit het enige gereconstrueerde Ibach-orgel in Nederland.

Maurice Duruflé, tijdgenoot van Bernstein, Stravinsy en Britten, leidde een teruggetrokken leven. Hij woonde in Parijs, maar bewoog zich niet tussen de literaire en muzikale elite van zijn tijd. Zijn faam als organist was echter groot en ook stond hij bekend als uitmuntend leraar aan het conservatorium van Parijs, waar hij zich vooral toelegde op het leren begrijpen van harmonieën en gregoriaanse gezangen. Hij won prijzen voor zijn composities en ontving zelfs de hoogste Franse onderscheiding, de Legion d’Honneur.

Episodische rol

Duruflé schreef het Requiem in 1947. Zelf zei hij over zijn Requiem: “Ik heb er vooral naar gestreefd mij te verdiepen in de bijzondere stijl van de gregoriaanse gezangen. Zo heb ik mij ingespannen de gregoriaanse ritmiek te verzoenen met de eisen van het moderne metrum. Het orgel speelt slechts een episodische rol: het komt tussenbeide, niet om het koor te ondersteunen, maar alleen om bepaalde accenten te onderstrepen of om voor een ogenblik de al te menselijke ‘sonoriteiten’ te doen vergeten. Het stelt de idee voor van het tot-rust-komen, van het geloof en de hoop.”

Het concert vindt plaats op vrijdag 17 maart om 20.00 uur in de Broederenkerk, Broederenstraat 18 in Deventer. Medewerking wordt verleend door Niels de Klerk (orgel), Simon Velthuis (cello) en Sarah Konig (sopraan). Kaarten kosten €22,50 via de website www.toonkunstdeventer.nl, of €25,- aan de zaal. Tot 18 jaar heeft men gratis entree.