Stedendriehoek

Digitale toegankelijkheid

DEVENTER – Het lijkt zo simpel, even op een website kijken of een app raadplegen voor de gewenste informatie, je ergens voor aan te melden of iets te bestellen. Maar miljoenen Nederlanders hebben één of meerdere beperkingen die dat nog niet zo eenvoudig maken.

Denk daarbij aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn, doof of slechthorend, motorisch beperkt of zwakbegaafd, autistisch of laaggeletterd. Toch zou dat op digitaal gebied geen belemmering hoeven te vormen. Want het is technisch goed te realiseren dat websites en apps ook voor deze groepen goed toegankelijk zijn. In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor alle burgers. Dat geldt uiteraard ook voor digitale voorzieningen. In onze samenleving kun je immers bijna niet meer zonder internet en computers. Daarom is het regelen van digitale toegankelijkheid straks verplicht voor alle overheidsinstanties.

Websites en apps overheid straks voor iedereen toegankelijk

In 2025 moeten de digitale voorzieningen van de overheid aan allerlei wettelijke eisen op dit gebied voldoen, zodat iedere gebruiker ook daadwerkelijk alle mogelijkheden van een website of app kan benutten.

Ervaringsplein gemeente
Ook de gemeente Deventer is daar volop mee bezig. In het auditorium van het Deventer stadhuis was een ervaringsplein ingericht voor ambtenaren waar een aantal beperkingen was nagebootst. De bedoeling was om even stil te staan bij het feit dat niet elke digitale handeling voor iedereen even vanzelfsprekend is. Patricia Bolink, specialist digitale toegankelijkheid bij de gemeente en Christa Slootman, online content specialist bij de gemeente, ontvingen hier ambtenaren van Deventer en Olst-Wijhe om ze te laten ervaren tegen welke zaken mensen met een beperking zoal aanlopen als ze gebruik maken van websites en apps van de overheid. Daarbij werden ze ondersteund door adviseurs van Cardan Technobility, een specialist op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Hoe maak je een website toegankelijk?
Er zijn allerlei standaarden opgesteld die helpen bij het toegankelijk maken van websites en apps. In de standaard voor digitale toegankelijkheid bijvoorbeeld staan afspraken en eisen voor de manier waarop websites en apps ontworpen, gebouwd en beheerd moeten worden. Die eisen zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek en praktijkervaringen van mensen met een beperking.
Als je deze lijst stap voor stap naloopt, weet je of jouw website of app door alle bezoekers gebruikt kan worden zoals bedoeld. Op de website digitoegankelijk.nl van de overheid kan elk bedrijf of organisatie aan de slag met de eigen website en app. Hoe is het om door het leven te gaan met kleurenblindheid? Welk effect heeft het als je zonder beeld óf geluid een video bekijkt? En lukt het jou om een product te bestellen, zonder muis?
Met een passend brilletje of koptelefoon op valt pas op dat websites van bekende e-commerce organisaties nog veel steken laten vallen om mensen met een beperking volledig gebruik te kunnen laten maken van alle mogelijkheden. Merkwaardig, omdat er hierdoor toch een fiks aantal potentiële klanten met een beperking wordt afgeschrikt.

Bijna elke website kan toegankelijker
Hoe staat het dan eigenlijk met onze website? Uw verslaggever nam daarop samen met Tyche Schenk, consultant digitale toegankelijkheid bij Cardan, de proef op de som door de website en de app van Nieuwsblad Stedendriehoek aan een korte toegankelijkheidstest te onderwerpen. Dat viel gelukkig niet tegen, alhoewel er toch nog enkele zaken voor verbetering vatbaar blijken te zijn.
Om maar wat te noemen: voor bezoekers met een visuele beperking zou het bijvoorbeeld handig zijn als het aangeklikte onderwerp geheel omlijnd zou kunnen worden, dit voor een betere zichtbaarheid. Ook bleek dat wanneer er lichtblauwe en lichtgrijze teksten in kleiner corps worden gebruikt, deze minder contrasteren met de witte achtergrond en daardoor moeilijker leesbaar kunnen zijn.
Voor mensen met ADHD zou het prettig zijn als advertenties met bewegend beeld en felle kleuren op pauze gezet kunnen worden. Voor bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware is het handig dat ook de icoontjes in het menu en die van de sociale media allemaal een naam krijgen. Zodat de gebruiker precies weet waar hij of zij zich in het menu bevindt.
Gewapend met onder meer deze kennis – nog werk aan de winkel! – en enkele bijzondere ervaringen rijker kon ik het auditorium van het stadhuis weer verlaten.

Foto:

Patricia Bolink en Christa Slootman van de gemeente Deventer.