Stedendriehoek

Eerste cheque van Chow voor Voedselbank

Afgelopen week overhandigde Tijs Turkenburg, oprichter van bestelplatform Chow, de eerste cheque aan de Apeldoornse Voedselbank. Hij haalde met Chow in ruim een maand tijd zo’n 2.100 euro op. “Ik ben zeer tevreden met de eerste donatie”, vertelt Tijs. “De Voedselbank heeft nog altijd structureel geld te kort, waardoor dit een mooie steun in de rug is.”

Chow werd ruim anderhalve maand geleden geïntroduceerd aan het Apeldoornse publiek. Dit unieke concept helpt de lokale ondernemers (deze dragen bij Chow een lage fee af in vergelijking met de grote bestelplatforms), de consumenten (middels een diverse keuze aan goed en lekker eten en drinken) en de Voedselbank (er wordt 1% van elke bestelling gedoneerd). Een win-, win-, winsituatie dus. Onderhand zijn er ruim 45 ondernemers aangesloten bij het platform en dit aantal blijft groeien. “Het loopt zoals gehoopt”, vertelt Tijs enthousiast. “We zijn lang bezig geweest met de voorbereidingen en het is heel leuk om te zien dat het na de lancering ook werkt. De bestellingen blijven doorlopen.”

‘Geen pakket zonder traject’

Het is niet zonder reden dat Tijs koos om zich met zijn bestelplatform in te zetten voor de Voedselbank. Het werkgebied is overeenkomstig (voedsel), maar doorslaggevend was de werkwijze van het goede doel: ‘geen pakket zonder traject’. “Het voedselpakket is bedoeld als noodhulp en heeft een gemiddelde duur van tien maanden. Mensen moeten een plan hebben om later weer zelfstandig eten te kunnen kopen. Zo wordt er naar ontwikkeling en verantwoordelijkheid toegewerkt. Het is mooi om te zien dat mensen door deze aanpak uit de problemen komen. Daar dragen wij graag aan bij.”

1% van een bestelling lijkt weinig, maar samen kunnen we heel veel, meent Tijs. “Het zal dus ook niet bij deze ene cheque blijven, de afdrachten aan de Voedselbank zijn structureel. We willen verder groeien en onze Chowers en local heroes betrokken houden. Ook inventariseren we de mogelijkheden in andere steden. We hebben de ambitie om een stevig merk neer te zetten, een landelijke community.” Hij gaat verder: “Een community is ontzettend belangrijk, niet alleen door het loyale klantenbestand dat je opbouwt maar ook omdat het superleuk is om iedereen betrokken te houden bij hetgene wat we doen. We merken dat consumenten meedenken met ondernemers, ze bestellen lokaal. Ik bezorg zelf ook weleens en zie dan hoe enthousiast mensen zijn over Chow.”

‘Het systeem werkt goed’

Naast het aantal bestellingen dat elke week toeneemt, ziet Tijs de bestellingen per unieke gebruiker stijgen. “Het systeem, de applicatie, werkt goed. We zijn scherp op fouten en ontwikkelingen constant door. De consument kan dus met een goed gevoel zijn eten bestellen bij Chow.” Tijs glimlacht: “Waarom bij een groot platform bestellen als het ook lokaal kan en je tegelijk de Voedselbank ondersteunt? Bestel jij al via Chow?” Kijk voor meer informatie op www.chow.nl en houd het platform in de gaten via Facebook en Instagram @Chow.nl.