Stedendriehoek

Grenzen voor hoogsensitieve kinderen

ZUTPHEN – Na de drukbezochte lezing ‘Hoogsensitiviteit, handicap of ontwikkelingsvoorsprong?’, gaat Hans Lemmens op woensdag 6 november verder in gesprek met ouders en leraren bij Vrije Initiatiefschool Talander. Voor veel ouders is het een grote vraag hoe zij hun kinderen, met name als ze hoogsensitief zijn, grenzen kunnen aangeven. “Wat vraagt dat van ons als opvoeder? Wat moeten we zelf leren om dit goed te kunnen doen?”

Het niet makkelijk accepteren van grenzen (strong-willed), is een van de manieren waarop hoogsensitiviteit bij kinderen tot uitdrukking komt, vertelt Lemmens. “Daarnaast komen we dan ook vaak tegen dat deze kinderen behoefte hebben om te speuren naar de zin van het leven, en een onduidelijk tijdsbesef en moeite met planning hebben. Dat alles vraagt iets extra’s van ons als opvoeders, thuis en op school, zeker als het gaat om het aangeven van grenzen.”

De gevoeligheid van deze kinderen heeft ook grote consequenties voor het leren, dat niet vanuit ‘trial en error’ (vallen en opstaan) verloopt, maar vanuit het beeld van het geheel (bijvoorbeeld in beelddenken) en vanuit inzicht (Waarom moeten we dit leren?). “Deze kinderen leren ‘van boven naar beneden’ en daarmee keren ze de normale manier van leren om.” Bij Vrije Initiatiefschool Talander in Zutphen gaan ze die uitdaging aan om het onderwijs speciaal voor deze kinderen te ontwikkelen. Hier voelen hoogsensitieve kinderen zich vanwege de kleinschaligheid, de individuele aandacht, het vele spelen en bewegen, vaak goed op hun plek en veilig begrensd.

Ouders en leerkrachten van Talander verdiepen zich op drie avonden verder in het thema hoogsensitiviteit en iedereen die belangstelling heeft is welkom. De volgende avond is op woensdag 6 november van 20.00 tot 22.00 uur op het adres Vispoortplein 16 te Zutphen. De toegangsprijs bedraagt €10,-. Aanmelden wordt op prijs gesteld, via e-mail ingrid@vrijeschooltalander.nl. Meer informatie via www.vrijeschooltalander.nl