Stedendriehoek

Stichting Red de Veluwe zit bovenop belevingsvlucht

STEDENDRIEHOEK – Stichting Red de Veluwe gaat de belevingsvlucht op woensdag 30 mei strak monitoren. Met eigen meetpunten wordt het geluid exact in kaart gebracht. Een professionele filmploeg registreert de vlucht. En met een speciale 360°-camera wordt alles vastgelegd, zodat de vlucht later opnieuw beleefd kan worden.

De vlucht, georganiseerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is bedoeld om bewoners van de Veluwe, de IJsselvallei en de Stedendriehoek een idee te geven van het geluid dat hen te wachten staat als vliegveld Lelystad opengaat. De actiegroep laat die dag niets aan het toeval over en gaat metingen doen en informatie van bewoners verzamelen. Red de Veluwe heeft de nodige bedenkingen over het realiteitsgehalte van dit ‘voorvliegen’. In de praktijk zal het geluid, onder meer vanwege het ontbreken van passagiers, veel heftiger zijn dan bij deze vlucht. Ook het eenmalige karakter draagt niet bij aan een realistische beleving van het lawaai. Dat zal ook worden meegewogen in een rapportage achteraf.

Vanaf half vier ’s middags zullen alle routes worden gevlogen met een Boeiing 737. Op de website www.stichtingreddeveluwe.nl/belevingsvlucht  staat alle informatie over de vlucht. De globale overvliegtijden per dorp staan er bijvoorbeeld vermeld. Ook al het kaartmateriaal van de routes is er te vinden. Verder komt op die site ook een speciale link naar Flightradar24 waarmee de vlucht van start tot landing  te volgen is. Het vluchtnummer is. ‘TRA051’. Tevens komt op de website de mogelijkheid om een app te downloaden. Die app registreert hoe mensen het geluid beleven. De app en de resultaten worden ter beschikking gesteld door de Stichting Geluidshinder in samenwerking met het bedrijf SoundAppraisal.

Uitgangspunt is dat de belevingsvlucht in principe alle aan- en uitvliegroutes vanaf Lelystad één keer vliegt. Omdat vliegveld Lelystad nog niet gereed is vertrekt de Boeiing 737-800 van Transavia vanaf Schiphol en zal het Lelystad aandoen op een hoogte van 600 meter. Boven sommige dorpen  wordt twee keer gevlogen; dat geldt bijvoorbeeld voor  Wezep, Hattem, Heerde, Oene en Nijbroek. In Klarenbeek, Beekbergen en Hoenderloo zal het toestel zelfs vier keer overvliegen. 

Meten

Het Ministerie heeft op elf plekken meetapparatuur geïnstalleerd waarmee het geluid wordt gemeten. Stichting Red de Veluwe heeft daar op eigen initiatief nog een aantal punten aan toegevoegd waar extra lawaai te verwachten valt in verband met doorstijgen of waar cumulatie van geluid gemeten moet worden, zoals bijvoorbeeld in Klarenbeek het geval is. Stichting Red de Veluwe heeft ervoor gekozen om die dag in Nijbroek de belevingsvlucht te gaan ervaren. Daar ligt  het punt waarop gestegen zal worden van 1800 naar 2700 meter. Geïnteresseerden zijn welkom.

Niet realistisch

Het bezwaar dat Stichting Red de Veluwe heeft tegen deze belevingsvlucht is voornamelijk dat een eenmalig geluid geen beeld kan geven van een constant geluid. “Eén druppel uit een kraan irriteert niemand; een constant druppelende kraan is gekmakend. Echter, daar kun je je geen voorstelling van maken als je alleen die eerste druppel hoort, want die doet niets met je. Dat principe geldt ook voor deze belevingsvlucht. In de zomer zullen in de vroege ochtend en in de avonduren in aanvang zeven vliegtuigen per uur overkomen. In een later stadium wordt dat elke drie minuten. Dat is een compleet andere ervaring dan een eenmalig vliegtuig dat met interesse wordt bekeken. Dat alles nog los van het feit dat laagvliegen extra risico’s betekent voor vogelaanvaringen, extra uitstoot tot gevolg heeft en een negatief effect zal hebben op het toerisme in de regio.”

Stichting Red de Veluwe roept iedereen op om 30 mei alert te zijn en bewust te ervaren hoe erg de overlast is op dat moment, maar vooral ook als dit geluid een repeterend karakter krijgt. Op www.Stichtingreddeveluwe.nl/belevingsvlucht is alle relevante informatie die nog beschikbaar komt te vinden. Bij slecht weer zal de vlucht worden geannuleerd. Die informatie is eveneens op de site te lezen.