Sport

‘Het faciliteren van supporters die slecht ter been zijn is maatwerk’

Wat zijn huidige rol bij Go Ahead Eagles is? “Dat is met een duur woord Disability Access Officer. Maar zeg maar gewoon DAO, hoor”, geeft Willem Vink lachend antwoord op de vraag. “Kortweg gezegd houd ik me bezig met het faciliteren van supporters die hulpbehoevend of slecht ter been zijn.”

Zijn rol als DAO is voor Vink enerzijds adviserend en anderzijds meehelpend. Ook voor supporters die door een kwetsuur tijdelijk minder mobiel zijn is hij het aanspreekpunt. “Denk daarbij aan mensen die bijvoorbeeld hun schouderblad hebben gebroken of door een blessure op krukken lopen. Voor hen regelen we dat ze tijdens thuiswedstrijden in het mindervalidenvak voor de Hoofdtribune kunnen zitten. Zodat ze niet op hun eigen vaste plek in het stadion hoeven te staan of zitten.”

Willem Vink maakte ook werk van het idee van supporter Harry uit Lochem om op wedstrijddagen een pendeldienst van en naar De Adelaarshorst op te zetten voor supporters die slecht ter been zijn en niet in staat zijn om al te grote afstanden te lopen. Wat vorig seizoen begon als een pilotproject, is dit seizoen uitgegroeid tot een vast concept. “Inmiddels maken er zo’n vijftien supporters gebruik van de pendeldienst”, weet Vink. “We rijden voor en na de wedstrijd twee keer volgens vaste schema’s. Voor de wedstrijd verzamelen de supporters bij een grote parkeerplaats in de buurt, waar ze zelf met hun eigen auto heenrijden of door iemand anders heengebracht worden. Bij de muziekschool aan de Brinkgreverweg rijden we met de pendelbus het parkeerterrein van De Adelaarshorst op, waarna iedereen ter hoogte van het spelershome uit kan stappen.”

Wat Vink betreft, gaat zijn service als DAO echter verder. “Het gaat om maatwerk”, vindt hij. “Zo zijn er bijvoorbeeld twee supporters voor wie het niet te doen is om vanaf het spelershome naar hun plek op de IJsseltribune te lopen. Zelfs de pendeldienst heeft voor hen dus geen zin. Daarom hebben we geregeld dat zij met een speciale ontheffing hun auto in de Vetkampstraat kunnen parkeren, zo dicht mogelijk in de buurt van de IJsseltribune. Met ingang van volgend seizoen proberen we voor hen een vaste plek op een andere tribune te regelen, zodat zij wél gebruik kunnen maken van de pendeldienst.”

Een ander voorbeeld van het leveren van maatwerk betreft een oudere supporter die elke thuiswedstrijd met de auto op het parkeerterrein van De Adelaarshorst wordt afgezet door één van zijn twee dochters. “Zijn ene dochter woont in Apeldoorn, zijn andere dochter woont in Zutphen”, geeft Vink aan. “Om de beurt brengen ze hun vader met de auto naar het stadion. Normaal gesproken zou dit niet kunnen, omdat er aan het begin van de Veenweg wordt gecontroleerd op kenteken of het bezitten van een parkeerkaart. Voor deze supporter hebben we voor zijn beide dochters een parkeerkaart geregeld, zodat ze hun vader kunnen afzetten op het parkeerterrein naast De Adelaarshorst. Ook hierbij zijn we dus op zoek gegaan naar een oplossing op maat.”

Wilt u graag gebruik maken van de pendeldienst of iemand anders die slecht ter been is hiervoor aanmelden? Of heeft u een andere vraag? Willem Vink is bereikbaar via willem@sv-gae.nl. Let wel: de pendeldienst is helaas niet geschikt voor supporters die afhankelijk zijn van een rolstoel.