Stedendriehoek

Slecht onderhoud maakt AED’s onbetrouwbaar

Hartdefibrillators weigeren geregeld dienst, omdat eigenaren het onderhoud verwaarlozen. Daarvoor waarschuwt Stichting AED Deventer/Nederland, leverancier van de reanimatie-apparaten. Recent nog overleefde een vrouw in Lelystad slechts ternauwernood na weigering van zo’n AED.

Hoge kosten en onwetendheid zorgen ervoor dat veel automatische externe defibrillators slecht onderhouden worden. Eigenaren hangen het levensreddende schokapparaat wel in hun pand op, maar kijken er dan nauwelijks meer naar om, merkt Geert Kollen. “Klanten redeneren vaak: ik heb al een dure aankoop gedaan. Daarmee ben ik toch beschermd? Men waant zich veilig door de aanwezigheid van zo’n apparaat, terwijl bij een mankement niet meer geholpen kan worden bij een hartprobleem.”

De Stichting AED Deventer/Nederland gaat nu ook een actie houden voor iedere eigenaar van een AED en gaat deze gratis keuren. Kollen: “Uit onderzoek blijkt dat met grofweg de helft van de apparaten iets mis is. Vaak werkten de elektroden niet meer (levensduur 2 jaar) of waren de batterijen leeg (levensduur 4 jaar). De oorzaak is vaak onwetendheid, maar ook de hoge onderhoudskosten die de klanten niet willen betalen, omdat elektroden tussen de 90 en 200 euro kosten en de batterijen toch al gauw tussen de 250 en 400 euro. Sommige partijen hebben het niet slecht geregeld, maar soms worden wij gebeld om een AED na te kijken en dan komen wij toch vaak lege batterijen of kapotte elektroden tegen, met het risico dat slachtoffers niet snel genoeg geholpen kunnen worden.”

Jaarlijkse check

Dit overkwam dus onlangs een vrouw die in een winkelcentrum een hartstilstand kreeg. Een aanwezige verpleegkundige begon te reanimeren en winkelpersoneel haastte zich om een AED op te halen. Gearriveerde politie nam de reanimatie over, maar kreeg de AED niet aan de praat. “Later bleek dat het kastje in een ruimte had gehangen die te kampen had met vochtoverlast. De vrouw heeft het gelukkig overleefd en ligt nog in het ziekenhuis. De verpleegkundige noemt het absurd dat de AED niet werkte. Zo’n ding moet het ook gewoon altijd doen. Daarom moeten ze ook jaarlijks gecheckt worden. Het is nu goed afgelopen, maar als deze vrouw was overleden, had ik waarschijnlijk altijd de vraag gehouden: wat als de AED wél had gewerkt?” aldus Kollen.

De eigenaar van de AED – onder wie veel particulieren zoals winkeliers en sportclubeigenaren – is verantwoordelijk voor onderhoud en vervangen van onderdelen. Kollen: “Als de accu aan vervanging toe is, gaan de meeste apparaten piepen of gaat er een lampje branden. Maar dat merk je niet als je de AED opbergt in een tas, op een plek waar weinig mensen komen. Ook komt het nu voor dat omstanders geen idee hebben dat er 100 meter verderop een AED hangt. Daarom roepen wij ook op dat alle eigenaren van een AED contact met ons opnemen en dan keuren wij gratis de AED. U kunt ons bereiken via e-mail info@stichtingaednederland of via telefoon 06-11841275.”