Stedendriehoek

Platform een schot in de roos

DEVENTER – Deventenaren zijn trots op hun stad, blijkt telkens weer. Marketeer Sanne van der Laan, gespecialiseerd in social media en webshops, kan daarover meepraten. Over iets wat met een simpel idee begon en inmiddels is uitgegroeid tot een bestseller op het gebied van stadspromotie. Dit verhaal begint in 2016. 

“Er was destijds heel veel leegstand in de Deventer binnenstad”, vertelt Sanne. “Kleinere ondernemers hadden geen goed platform om hun winkels en producten te presenteren en er was geen budget voor social media-activiteiten. Daarom heb ik in 2016 het platform Shoppen in Deventer opgezet, een community voor de Deventer binnenstad. In eerste instantie zijn we een Facebookpagina gestart, daarna een website met relevante informatie over alle winkels in de binnenstad. Nu, na zeven jaar, heeft de Facebookpagina 13.500 trouwe volgers en het later opgezette Instagram-account kent er inmiddels 2.500.”

In de begintijd lag er ook al een plan om een autosticker te ontwerpen. “Dat idee pikten we op van Texel, waar zoiets al een tijdje bestond. Het moest iets zijn waarmee iemand kon laten zien dat-ie uit Deventer komt of het gewoon een mooie stad vindt. De skyline op de sticker werd ontworpen door Egbert Scheffer, grafisch kunstenaar in het Havenkwartier. Die heeft een ‘artist’s impression’ gemaakt waarin hij een aantal opvallende gebouwen van Deventer heeft verwerkt. Het is geen ‘echte’ skyline: als je vanaf de Worp naar Deventer kijkt, zie je dat verschil. Daarna hebben we aan een bestickeringsbedrijf in Deventer gevraagd om hiervan autostickers te maken. Dit bedrijf is helaas gestopt, maar we hebben gelukkig een andere lokale leverancier kunnen vinden”, aldus Sanne.

Direct succes
Toen werd aangekondigd dat de sticker eraan kwam, volgden er al snel 800 likes. De eerste honderd stuks waren na een dag al uitverkocht. Inmiddels zijn er behalve zwarte ook zilveren, witte en natuurlijk roodgele varianten verkrijgbaar. In eerste instantie werden de stickers alleen online verkocht, maar al heel snel werden ze ook aangeboden bij de winkels die waren aangesloten bij Shoppen in Deventer en bij de VVV. Inmiddels liggen ze door de hele stad. Sanne: “We zagen dat sommige mensen eerst het woord ‘Deventer’ eraf knipten voordat ze de sticker opplakten. Toen hebben we het ontwerp een beetje aangepast, zodat er ook een variant zonder tekst was. Deze nieuwe variant heeft een golfje dat de IJssel moet voorstellen. Daarnaast hebben we sinds een jaar of twee kleinere stickers, om bijvoorbeeld op je fiets te plakken.” Het assortiment bestaat overigens allang niet meer uit stickers; door de jaren heen is het logo gebruikt voor sporttassen, sleutelhangers, kleding, mondkapjes, kerstballen en zelfs wijnglazen.

Deventer Originals
Sinds 1 juni is de webshop Deventer Originals online. Hierop wordt een unieke kledinglijn gepresenteerd met een variant van de bekende Deventer skyline. “Alle producten die we aanbieden, zijn zoveel mogelijk lokaal geproduceerd onder het motto: ‘door Deventenaren, voor Deventenaren.’ De kleding wordt bijvoorbeeld bedrukt door een drukker uit Schalkhaar. Soms is de inkoop daardoor wel wat duurder, maar het voordeel is het korte lijntje naar de producent.”

Deventer trots
“Deventenaren, waar ze ook wonen, zijn trots op hun stad en dit beeldmerk is ook erg sterk”, stelt Sanne tevreden vast. “Veel mensen denken inmiddels dat dit hét beeldmerk van de gemeente Deventer is; je ziet het zelfs op de matrixborden als je de stad binnenrijdt. Heel gaaf dat het binnen een paar jaar zo bekend is geworden.” De 25.000ste autosticker werd dus onlangs verkocht bij de winkel van Hoge Ramen. De koper was blij verrast en mocht als dank een cadeaubon voor Deventer Originals in ontvangst nemen. Sanne: “Als je ziet wat er nog steeds wordt verkocht via de winkels en online, dan zal het succes nog wel even voortduren. Op naar de 50.000 stuks!”