Stedendriehoek
DEVENTER – Op woensdag 6 juni hebben de bovenbouw groepen van Montessorischool De Ontdekking uit Deventer een dode hoekles gevolgd. Met het lesprogramma Veilig op Weg leerden de kinderen wat je het beste kunt doen als je een vrachtauto, bus of landbouwvoertuig op straat tegenkomt. Dankzij de inzet van DHL Parcel en een voorlichter van Veilig Verkeer Nederland, kregen de kinderen een leuke les over de dode hoek en andere zaken waar bestuurders van grote voertuigen mee te maken hebben.
Veilig op weg
Het lesprogramma Veilig op Weg begint in de klas met een film en een quiz, waarin de kinderen leren wat de dode hoek is en hoe ze veilig kunnen omgaan met grote voertuigen in het verkeer. Ook is er speciale aandacht voor de juiste plek bij een rotonde. Maar het spannendste gedeelte van de les is natuurlijk wanneer de kinderen plaats mogen nemen in de cabine van een echte vrachtauto en zelf kunnen ervaren wat een chauffeur wel en niet ziet.
Oefenen met uw kind!
Verkeer leer je pas echt door het te doen. Verkeerseducatie hoort dan ook niet alleen in de klas. Ook ouders spelen een belangrijke rol. Bespreek af en toe de twee vuistregels met uw kind(eren).
1. Ga nooit naast een vrachtauto staan maar blijf er rechts en ruim achter.
2. Houd meer dan drie meter afstand aan alle zijden van de vrachtauto.
De dode hoek in het verkeer
Chauffeurs van vrachtauto’s, bussen en andere grote voertuigen hebben geen zicht op verkeer rechts naast hun auto en pal voor en achter hun auto. Jaarlijks vallen door ongelukken met de dode hoek rond de 10 doden en enkele tientallen zwaargewonden te betreuren. Het doel van de dode-hoek-les’ is nul verkeersslachtoffers door de dode hoek van vrachtwagens.
Verschillende maatregelen zoals spiegels en camera’s op grote voertuigen maken de dode hoek kleiner maar lossen het probleem niet helemaal op. Daarom is voorlichting letterlijk van levensbelang vooral aan de meest kwetsbare verkeersdeelnemers: kinderen.
Veilig op Weg is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland en Transport en Logistiek Nederland (TLN) en is mede mogelijk gemaakt door ROV Oost-Nederland.
‘