Stedendriehoek

Breenbergh-meesterwerkterug op geboortegrond

DEVENTER – Onlangs kocht Museum De Waag het schilderij ‘Boslandschap met Latona en de Lycische boeren’ van de Deventer kunstschilder Bartholomeus Breenbergh (1598-1657) in New York. Boslandschap met Latona en de Lycische boeren ‘gesigneerd ‘B. Breenberch f. 1630’ verbeeldt een bijzondere passage uit het boek ‘Ovidius’ Metamorfosen’, dat voor vele kunstenaars een bron van inspiratie was. Het paneel is na aankomst in Nederland gerestaureerd en voorzien van een nieuwe omlijsting en arriveert op woensdag 18 april op de geboortegrond van Breenbergh: Deventer. Donderdag 19 april zijn geïnteresseerden tussen 10.00 en 16.00 uur van harte welkom in de Burgerzaal van het Stadhuis om het schilderij te bekijken. De toegang is vrij.

Het schilderij is aangekocht met de hulp van kunsthandelaar Jan Six uit Amsterdam bij veilinghuis Sotheby’s in New York. Na aankomst in Amsterdam is het paneel gefotografeerd om een beter beeld te krijgen van de onderlagen en overschilderingen. Door middel van infraroodreflectografie kon de opbouw van verflagen in beeld gebracht worden. Restaurator Lara van Wassenaer heeft de vernis afgenomen, het verfoppervlak nagelopen en de vernis opnieuw aangebracht. Omdat de signatuur van Breenbergh achter de lijst viel, heeft de firma Gehring Heijdenrijk (lijstenmakers sinds 1845) een nieuwe lijst gemaakt waardoor de signatuur weer goed te zien is. Momenteel zijn de voorbereidingen gestart voor een grote overzichtstentoonstelling van Bartholomeus Breenbergh in samenwerking met het Rijksmuseum Amsterdam en is er een Breenbergh Fonds opgezet om projecten te ondersteunen die verband hebben met Breenbergh zijn leven en werk.

Stadsapotheker
Bartholomeus Breenbergh werd in 1598 geboren in Deventer. Na het overlijden van vader Breenbergh, die stadsapotheker was, verliet het gezin in 1607 de Hanzestad en verhuisde naar Hoorn. Breenbergh begon zijn loopbaan vermoedelijk bij Jan Pynas in Amsterdam en op jonge leeftijd vertrok hij al naar het kunstzinnige Rome (1619). De schilder is samen met Cornelis van Poelenburgh mede-oprichter van de schildersgroep de Bentvueghels. Zijn naam Bartolomeo van Deventer, alias het Fret (de zogeheten bentnaam) is nog te lezen op een portretreeks van de Bentvueghels (collectie Boijmans Van Beuningen). Breenbergh verbleef van 1619 tot 1629 in Rome en werd later in Amsterdam een succesvol kunstschilder en koopman.