Stedendriehoek

Veranderde medicijnen grote frustratie voor patiënt en dokter!

Dokter, eerst had ik gele pillen en nu heb ik sinds vorige week bruine pillen, hoe kan dat?  Regelmatig krijg ik in de spreekkamer vragen over medicijnen die gedurende langdurig gebruik worden veranderd naar hetzelfde middel, maar dan van een andere fabrikant (bijvoorbeeld spa blauw in plaats van kraanwater).

De meeste patiënten merken hier weinig van, maar sommigen krijgen meer of minder bijwerkingen. De patiënten met minder bijwerkingen komen normaliter niet op het spreekuur, maar de patiënten met meer of andere bijwerkingen zie ik wel regelmatig. Mij wordt dan gevraagd waarom ik of de apotheker dat gedaan hebben?
Het antwoord daarop is eenvoudig en algemeen geldend: Uw huisarts heeft daar niets mee te maken. Ofschoon u dat misschien niet zou verwachten, uw apotheker evenmin! De oorzaak van de wisselende medicijnen is het (preferentie)beleid van de zorgverzekeraar. Het preferentiebeleid werkt als volgt: bij meerdere geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof mag de zorgverzekeraar bepalen welke variant wordt vergoed.

De huisarts mag alleen de werkzame stof voorschrijven (bijvoorbeeld 6x daags 250 ml water). De apotheek beoordeelt welk water door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Het kan zijn dat de zorgverzekeraar Zilveren Kruis ‘Spa Blauw’ als preferent middel heeft aangewezen. Klanten van Zilveren Kruis zullen dan van de apotheek ‘Spa Blauw’ geleverd krijgen. Het kan echter gebeuren dat na zes maanden gebruik Zilveren Kruis met een andere leverancier, Sourcy, een nieuwe overeenkomst sluit en bij ieder volgend recept, 6x daags 250ml water, zal dan het middel Sourcy worden verstrekt.
Soms mag de apotheker het merk van het medicijn bepalen; hij krijgt dan per medicijn een bepaald bedrag, meestal de vergoeding behorende bij de goedkoopste variant. In het kort gezegd: Uw zorgverzekeraar bepaalt welk medicijn voor u vergoed wordt. Uw medicijnen worden zonder medeweten van uw huisarts omgezet naar een ander merk. In het uitzonderlijke geval dat de arts het onverantwoord vindt dat u wordt behandeld met het medicijn dat de apotheek heeft verstrekt, kan hij op het recept ‘medische noodzaak’ zetten. De apotheek mag dan alleen het voorgeschreven merk uitleveren.

Bij het kiezen van een merkmedicijn of een ander merk dat niet onder het preferentiebeleid valt, dient u het medicijn contant af te rekenen bij de apotheek. Wanneer u een restitutiepolis heeft, kunt u de rekening indienen bij de verzekeraar en wordt die meestal vergoed. Heeft u een naturapolis, dan is de vergoeding tussen de 0 en 60%. Er zit geen limiet op dit bedrag en dat kan dus voor sommigen een behoorlijke financiële strop betekenen.

Is hier iets aan te doen?
Bij het schrijven van deze column heb ik diverse zorgpolisvergelijkingen op internet geraadpleegd. Bij de online keuzehulpwebsites wordt nergens de optie medicijnkeuze genoemd. Geen van de polissen noemt specifiek de optie om buiten het preferentiebeleid medicatie te gebruiken. Deze mogelijkheid is er echter wel degelijk, maar zit vaak verscholen op de site met als optie ‘Restitutie Polis’. Elke zorgverzekeraar is verplicht om deze aan te bieden. Let wel, deze verzekeringen zijn vaak iets duurder dan de reguliere polis, maar geven u wel keuzevrijheid. Ik doe hierbij een oproep aan iedereen die hinder ondervindt van de medicatiewisselingen. Bel, mail of schrijf de zorgverzekeraar! Sluit, indien u het financieel kunt dragen, een restitutiepolis af. Bij vragen over bijwerkingen zullen uw huisarts en apotheker u uiteraard graag helpen om tot een oplossing te komen.

Peter Dekkers

Huisarts