Stedendriehoek

Kunstminners in groten getale naar Grote Kerk

APELDOORN – De gezamenlijke expositie van Nard Kwast en Bert Loman in de Grote Kerk aan de Loolaan, onder de naam Kunst onder de Toren, is een enorm succes. Na de opening eind juni liep het meteen storm, met al na drie weken de duizendste bezoeker. Dat aantal is des te opmerkelijker aangezien de tentoonstelling uitsluitend op zaterdag en zondag te bezichtigen is. Dat kan overigens nog tot zaterdag 14 september.

Kwast was afgelopen voorjaar finalist in het televisieprogramma Project Rembrandt, een zoektocht naar de beste amateurkunstschilder van Nederland. Loman, bekend van de Verborgen Tuinen in Voorst (die overigens sinds dit jaar gesloten zijn voor publiek), toont in de kerk kunstobjecten van natuurlijke materialen.

Nard Kwast (Delfzijl, 1973) groeide op in een klein dorp in de provincie Groningen. “Als kind tekende ik al graag. Mijn hele schoolcarrière bleef ik dat doen en mijn tekeningen belandden al gauw op de voorpagina van de schoolkrant.” Op zijn vijftiende illustreerde hij folders, later kwamen daar wenskaarten en illustraties voor politieke kranten bij. Een opleiding aan de Vrije Tekenacademie bracht niet wat hij zocht. Toen Nard rond zijn twintigste voor het eerst kennismaakte met de werken van grote klassieke schilders uit de 17e tot en met de 19e eeuw, realiseerde hij zich met een schok: “Dit is wat ik wil: zo kunnen schilderen met deze technieken.” Daar werd de kunstschilder in hem geboren.
Inmiddels is Nard een ervaren kunstschilder en maakt hij diverse kunstwerken in de klassieke schilderkunst. Zijn specialiteit ligt bij het maken van portretten, stillevens en landschappen. Als kunstschilder onderscheidt Nard zich door een diepgaande kennis over de 17e-eeuwse schildertechniek van Rembrandt van Rijn. “Mijn deelname aan het televisieprogramma Project Rembrandt, waarin ik tweede werd, heeft me een schat aan ervaringen gebracht. Opeens werd ik een bekende Nederlander! Mijn bevlogenheid om ooit van het schilderen mijn beroep te maken, heeft daardoor een flinke ‘boost’ gekregen.”

Vrije hand
Voor Loman (Apeldoorn, 1942) is de expositie opnieuw een hoogtepunt in zijn kunstzinnige leven. “Ik had de Grote Kerk vorig jaar al ‘aangekleed’ voor een paasdienst, die door de Evangelische Omroep is uitgezonden, dus mijn werk was bekend bij Tine Verhoeks, vrijwilliger in deze kerk. Toen ze mij vroeg voor deze expositie samen met Nard, hoefde ik niet lang na te denken. Zeker ook omdat ik de vrije hand kreeg bij de inrichting ervan, bijvoorbeeld bij de Koningsbank. Mijn intentie is altijd om de kunstobjecten te laten harmoniëren met de tentoonstellingsruimte; dat het vaak pas opvalt als ze er níet meer staan!”

Loman is al gedurende zijn hele leven bezig met decoreren en vormgeving. Na zijn werkzame leven als etaleur/decorateur en later – tot 1999 – in de groeps- en activiteitensector van De Beele in Voorst en Het Hietveld in Beekbergen, opende hij in Voorst ‘De Verborgen Tuinen van Bert Loman’. “Wat begon als een hobby, groeide uit tot een tuin met internationale bekendheid. Naast het werk in de tuinen specialiseerde ik me in de aankleding van ruimtes, etaleren, bloemendecoraties en het maken van objecten van natuurlijke materialen.” Omdat Bert besloot dat hij meer aandacht wilde besteden aan het vervaardigen van objecten van natuurlijke materialen, heeft hij dit jaar de tuinen gesloten voor het publiek. De tuin zal enkel nog opengesteld worden als expositietuin.

Loman: “De rijkdom van de natuur die alles geeft wat we nodig hebben, beleef ik telkens weer als een wonder. Tijdens het maken van de objecten ervaar ik dat wonder telkens weer. Mijn relatie tot de natuur leert mij telkens anders te kijken. Het vanuit mijn gevoel vorm geven aan de objecten door materialen te combineren en te consolideren in een nieuwe creatie, is mijn passie! Als creativiteit de rode draad in je leven is, je daarin geen concessies doet en gelooft dat alles wat je nodig hebt er op het juiste moment is, dan komen dromen uit!”

Passie voor het vak
Op de vraag wat hem aantrekt in de schilderkunst van Kwast, reageert Loman zonder nadenken: “De passie voor het vak spat van het doek: zijn liefde voor de 17e-eeuwse meesters. Die passie herken ik en heb ik geëtaleerd in tien verschillende objecten van heel divers materiaal.” Drie maanden lang was Loman elke dag in de weer met onder meer blokjes hout en mosselschelpen. “Die kreeg ik gewoon van particulieren na de maaltijd.”

Overigens heeft Loman nog wel een fraaie wens voor de (nabije) toekomst. “Momenteel wordt Paleis Het Loo ingrijpend verbouwd. In 2021 is de grote heropening. In dat kader zou ik graag iets moois opzetten in de binnenstad van Apeldoorn. Paleis Het Loo stond altijd bekend om de prachtig gedekte tafels. Het lijkt mij geweldig om in dat jaar rond Sinterklaas en Kerstmis ook gedekte tafels te creëren in etalages van ondernemers. Ieder op basis van hun eigen koopwaar, uiteraard, maar dit kan een fantastisch schouwspel opleveren.”
De exposities van Kwast en Loman zijn tot 14 september te bezichtigen op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zondag van 11.30 tot 16.00 uur.