Stedendriehoek

De populariteit van specialty coffee neemt toe

De populariteit van specialty coffee in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat (pre-corona) ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek worden 2 drankjes besteld, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso of zwarte koffie. Echter weet bijna de helft van de koffiedrinkers niet wat specialty coffee is.

Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair
Cappuccino (espresso met melkschuim, vaak gecombineerd met latte art) is veruit het populairst (57%) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18% drinkt wel eens filterkoffie (V60 (11%), Aeropress (5%) of Chemex (3%)) in een koffiebar. In 10 provincies staat cappuccino met stip op 1. Opvallend genoeg komt de koffie niet in de top 3 van Overijssel voor, terwijl koffie op een 2e plek staat in Gelderland.

Koffie met verschillende siropen
Meer dan de helft (57%) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26% van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13% hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA.

Consistentie van koffie en personeel
Uit de tips van koffiedrinkers blijkt dat een eerste goede ervaring in een koffiebar niet betekent dat het de tweede keer net zo goed is. Dat verschilt nogal per barista, aldus de koffiedrinker. Daarnaast vindt de koffiedrinker dat een koffiebar niet door moet slaan in extra mogelijkheden en vooral de basis moet respecteren.

Koffie to go
De koffiebranche is door de coronacrisis hard getroffen. Ondernemers zetten nu massaal in op koffie to go, om de consument toch te blijven voorzien van dat broodnodige zwarte goud. Ook de consument is zich hiervan steeds meer bewust. Zo vervijfvoudigde het zoekgedrag in maart ten opzichte van de 11 maanden ervoor naar koffie to go in Amsterdam of Utrecht. Een trend die de komende tijd waarschijnlijk door blijft zetten. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt namelijk dat we 51% meer koffiecups en 45% meer koffiebonen kopen.

Betere kwaliteit koffie thuis
Nu we genoodzaakt zijn thuis meer koffie te drinken, zal ook de kwaliteit van de koffie thuis langzaam verbeteren. Hoewel het merendeel (44%) nog steeds koffie in de supermarkt koopt, stijgt de vraag naar specialty koffie voor thuis. Daar spelen bedrijven handig door hun koffie online aan te bieden.