Zorg

Blikopeners perfecte kennismaking voor jongeren met techniek en zorg

Al jaren is het een belangrijk onderwerp op de agenda van de overheid: de discrepantie op de arbeidsmarkt, met name als het gaat om de techniek. Niettemin zijn er in dit kader mooie voorbeelden van waar het wél goed gaat. Bijvoorbeeld in Zutphen, binnen de projecten waarbij het bedrijf Kappert Bouw samenwerkt met het Eligant Lyceum en basisschool John F. Kennedy.

Deze samenwerking is een voorbeeld van een Blikopener. Het doel van deze projecten is kinderen en jongeren al in een vroeg stadium kennis te laten maken met brede mogelijkheden van de techniek en de zorg. Het Educatiepunt ontvangt, als projectbureau en verbindende schakel, voor drie jaar subsidie vanuit het programma Onderwijs Arbeidsmarkt van de Provincie Gelderland om met basisscholen, middelbare scholen en bedrijven in Zutphen en Apeldoorn projecten te ontwikkelen.

De eerste samenwerking tussen Kappert Bouw en het Eligant Lyceum startte vorig schooljaar. Alle leerlingen van het eerste jaar hebben bij het vak Onderzoeken en Ontwerpen een kijkje gekregen in de wereld van de bouw. Daarna mochten ze het Zutphense bouwbedrijf Kappert Bouw adviseren over hoe de informatieverstrekking over veilig werken in een nieuw jasje gestoken kan worden. Hoe kan dit hipper, iets moderner?

De projecten komend voorjaar

De eerstejaars Technasium van het Eligant College kunnen vanaf half april meedoen aan een nieuwe vraag vanuit Kappert Bouw, die deze keer samenwerkt met van Architecten_lab Deventer. Samen dagen zij de leerlingen uit mee te denken over duurzame alternatieven voor de gebruikelijke traditionele bouwmaterialen, aan de hand van een actueel bouwproject. De leerlingen onderzoeken alternatieve bouwmaterialen op belangrijke eigenschappen voor de bouw en geven advies over welke toegepast kunnen worden in het voorgelegde ontwerp van de architect. Zijn ze bijvoorbeeld slijtvast, voldoende belastbaar, in hoeverre zijn ze waterdoorlatend en luchtdoorlatend, hoe is de treksterkte, enz. De leerlingen ontwerpen een testopstelling en zullen ook zelf testen uitvoeren.

Slim omgaan met water

Elk jaar staat tijdens de wereldweken bij basisschool John F. Kennedy alles in het teken van een land ergens ver weg. Leerlingen maken kennis met een andere cultuur en er wordt geld ingezameld voor een goed doel. Toen het Educatiepunt aanbood mee te doen aan een Blikopener-project waarin techniek centraal stond, was de vraag of dit dan opgenomen kon worden in het programma van deze week.

Dit jaar zamelt de school geld in voor stichting Wij steunen Kenia (https://www.wijsteunenkenia.nl/). Daar is momenteel geld nodig om drie leslokalen te renoveren op een de school die zij steunen. Interessant is dat er in Kenia een toilet gebouwd wordt waar geen water voor nodig is. In Kenia regent het veel meer dan in Nederland, maar de regen valt heel geconcentreerd waardoor het niet goed in de grond kan trekken. Door de veranderingen in het klimaat in Nederland is dit een probleem dat hier ook in toenemende mate speelt. Wij krijgen steeds meer te maken met droge periodes en heftigere buien. Daarom zoeken we naar manieren om regenwater te gebruiken en te zorgen dat het in de grond terechtkomt in plaats van via de regenpijp in de riolering. De leerlingen gaan in de wereldweek onderzoeken hoe ze dat op hun school zouden kunnen aanpakken. Marlies Bles van stichting Wij steunen Kenia vertelt via een digitale presentatie over de school in Kenia en over hoe zij slim omgaan met water. De leerlingen maken speelgoed en spulletjes om te verkopen en houden een sponsorloop om geld in te zamelen.

De situatie in Kenia wordt hiermee nagebootst. De leerlingen leren hierdoor iets van de techniek en weten ook meteen hoe het in Kenia gaat.