Stedendriehoek

‘Veel nieuwe bezoekers genoten van onze monumentale stad’

“2020, het jaar waarin onze gloednieuwe VVV-winkel opende: een inspiratiepunt waar toeristen op interactieve manier hun ideale dagje Zutphen kunnen samenstellen. Maar als we terugblikken op dit jaar, dan denken we toch eerst aan corona. Wat een impact! In april begint elk jaar het toeristisch seizoen, maar alle plannen die wij klaar hadden liggen voor dit jaar, konden in maart zo de prullenbak in. Gelukkig zijn we een organisatie die niet bij de pakken neerzit en hebben we meteen, samen met de winkeliers in de binnenstad, gezocht naar alternatieven. Met succes! Heel Nederland heeft kennisgemaakt met de hartjesactie in onze stad: Voor wie doe jij het?”

Aan het woord is Mark Schuitemaker, directeur van Stichting Zutphen Promotie. Normaliter zou hij op dit moment helemaal opgaan in de voorbereidingen voor het Sprookjesfestival. Voor dit redelijk nieuwe evenement werd Zutphen de laatste jaren voor een dag in december omgetoverd tot sprookjesstad. Met zo’n prachtig, monumentaal decor bleek dat thema een schot in de roos. Helaas kan ook dat dit jaar niet doorgaan. “Maar ondanks corona, of misschien wel juist dankzij corona, hebben wel heel veel nieuwe bezoekers genoten van onze monumentale stad”, vertelt Schuitemaker.

Veilig winkelen

“We hebben ons vanaf het begin van de coronapandemie in Nederland gericht op veilig winkelen in de stad en samen met de winkeliers verschillende scenario’s uitgewerkt om bezoekers verantwoord te kunnen blijven ontvangen.” Het meest opvallend waren de hartjes, die Duwtje ontwikkelde: overal in het voetgangersgebied gaven tekstharten de looproutes aan om bezoekers meer ruimte te geven en het risico op botsingen te verkleinen. In plaats van afzetlinten of dranghekken te gebruiken, werden bezoekers op een positieve manier gewezen op de routes en het belang van afstand houden. Daar hielpen de vragen in de harten bij: ‘Voor wie doe jij het?’ Zelfs premier Rutte had belangstelling voor deze campagne, waardoor dit initiatief tot positieve gedragsverandering landelijk navolging kreeg.”

Ruimte om te ontspannen

“De horeca in de stad kreeg meer ruimte voor de terrassen. Daardoor bleek de anderhalve meter afstand ook daar goed te handhaven. We hebben gepromoot dat in Zutphen voldoende ruimte om te ontspannen is en dat je met de fiets binnen een paar minuten in het buitengebied zit. Met Camelot op de Groenmarkt ontwikkelden we een arrangement voor fietsverhuur. We hebben iedereen gestimuleerd lokaal hun inkopen te doen en alle ondernemers in het zonnetje gezet door ze te fotograferen en in te zetten in de campagnes”, somt Schuitemaker op. Op de website InZutphen.nl wordt voortdurend bijgehouden welke maatregelen gelden, welke aangepaste openingstijden worden gehanteerd – alles om bezoekers zo goed mogelijk te informeren en teleurstellingen te voorkomen.

Nieuwe bezoekers

Het resultaat van al die inspanning was dat het toerisme flink aantrok. “Er kwamen ontzettend veel mensen naar de stad, onder wie veel ‘nieuwe’ bezoekers die Zutphen nog niet kenden. Dat kwam natuurlijk omdat veel Nederlanders niet naar het buitenland op vakantie waren, maar in eigen land op pad gingen. Vrijwel zonder uitzondering waren zij enorm verbaasd over hoe mooi onze stad en de omgeving zijn.”

Inspiratiepunt

Wanneer ze hun bezoek starten in de nieuwe VVV-winkel worden toeristen al helemaal ondergedompeld in de sfeer van de stad. Het inspiratiepunt nodigt uit om dieper in de geschiedenis van de stad te duiken, rond te kijken in de eeuwenoude straten en om te genieten van het culturele aanbod. Aan de ontmoetingstafel kunnen ze, met hulp van een van de vrijwilligers, zelf een leuke dag samenstellen. Ook de regio wordt daarin niet vergeten, want toeristen komen ook naar Zutphen omdat het de Poort naar de Achterhoek en de Brug naar de Veluwe is: perfecte gebieden om te wandelen en te fietsen.

In de stad was, ondanks alle coronamaatregelen, het culturele aanbod nog steeds uitgebreid. Schuitemaker: “Gelukkig hoefde ook niet álles afgelast te worden, waardoor het aanbod voor iedereen gevarieerd bleef. De musea en de monumenten bleven zoveel mogelijk open. Voor het eerst ging de Bourgonjetoren open voor publiek: een vijftiende-eeuwse verdedigingstoren die deel uitmaakte van de Zutphense vestingwerken. In de Burgerzaal was in de zomer een boeiende tentoonstelling te zien over de bevrijding van Warnsveld en Zutphen en de internationale fototentoonstelling World Press Photo kon óók, zij het met maatregelen, doorgaan. Daardoor heeft Zutphen toch een uitstekende zomer beleefd.”

Sfeervolle decembermaand

“Ook nu, voor de feestdagen, hebben we er alles aan gedaan om het gezellig te maken in de stad: de sfeerverlichting hing vorige maand al en we hebben kerstbomen uitgedeeld aan alle winkels. Om het publiek zoveel mogelijk te spreiden, houden we extra koopavonden en koopzondagen. Ondertussen maken we alweer volop plannen voor 2021. Hopelijk neemt het aantal coronabesmettingen snel af en zullen we in de loop van de zomer alweer wat eerste evenementen zien. Samen met de winkels en horeca gaan we er een mooi jaar van maken.”