Stedendriehoek

Laadcoaches helpen duurzaam elektrisch te rijden

Jan en Anna Hulst laden de elektrische auto op met de stroom van hun zonnepanelen. Een volle accu kost ze circa 1,80 euro. (Foto: Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau)

Steeds meer automobilisten maken de overstap naar elektrisch rijden. Maar hoe duurzaam is elektrisch rijden? Hoe laad je zo’n stekkerauto het beste op? En wat is een goed moment om de accu op te laden, wanneer steeds meer buren hiervoor ook het stroomnet gebruiken?

“Lang niet iedereen gebruikt groene stroom, of nog beter: wekt stroom op voor de elektrische auto. Terwijl het stroomverbruik van je woning verdubbelt als je elektrisch gaat rijden”, weet energiecoach John Wolthuis van ZutphenEnergie (ZE). Om automobilisten te begeleiden bij de overstap naar duurzaam elektrisch rijden, wil ZE laadcoaches aanbieden die verstand hebben van slim en groen laden. Wolthuis onderzoekt de behoefte.

Twintig procent

ZutphenEnergie richt zich op besparen, opwekken, leveren en vergroenen. De meeste inwoners kennen de coöperatie als leverancier van groene, lokaal opgewekte energie. Meedenken over zo duurzaam en slim mogelijk elektrisch rijden haakt daar naadloos op in. Zeker nu elektrisch rijden zo’n vlucht neemt: inmiddels is al twintig procent van de verkochte auto’s in Nederland volledig elektrisch. Daarnaast worden ook hybride auto’s verkocht. Die rijden behalve op stroom ook nog op een fossiele brandstof.

De meeste stekkerauto’s zijn geleverd via leasemaatschappijen, vaak inclusief servicepakket en laadpaal. “Dan hoef je als bestuurder niet veel zelf uit te zoeken. Maar je zult zien: binnen twee jaar zijn de totale kosten lager dan van een benzineauto en dan zullen veel meer automobilisten kiezen voor elektrisch rijden. We merken dat de kennis van autoverkopers vooral de auto zélf betreft, en goede informatie over de rest is lastig te vinden. Daarom denken we dat bewoners baat hebben bij een laadcoach die kennis heeft van het gehele proces en die onafhankelijk advies geeft.”

Test

Wolthuis heeft alle praktische informatie op een rij gezet in een handige flyer en die getest in een gesprek met Jan Hulst. Deze Warnsvelder stapte onlangs over op een hybride auto. Hulst liet een laadpunt in zijn garage installeren, vlak naast de omvormer van zijn zonnepanelen. “Wij hebben veel zonnepanelen op ons dak die zo’n 4.500 kilowattuur opleveren, waarvan we maar 2.500 verbruiken. We hebben gekeken hoe we de stroom die we overhouden verstandig kunnen gebruiken. Dat is met elektrisch rijden.”

Rijden op de zon

Hij wilde dat zo efficiënt mogelijk inrichten. “Met de laadcoach heb ik gekeken hoe we de zonne-energie direct kunnen gebruiken. Een lokale installateur heeft toen een wandlader geplaatst en een driefasenaansluiting in de meterkast aangepast. Als nu de zon een beetje schijnt, staat de auto aan de stekker. Via een app zie ik wanneer hij opgeladen is. Na tweeënhalf uur is hij al aardig vol. Zelfs als ik met de trein weg ben, kan ik onderweg via de app de auto laten opladen. We doen het echt voor het milieu, maar het is financieel natuurlijk ook lekker. De wandlader is wel een investering van duizend euro, maar in de app zie ik ook hoeveel geld laden kost: een volle accu kost ons 1,80 euro en daarmee kunnen we circa zeventig kilometer rijden. De ritjes in de omgeving doen we dus allemaal elektrisch.”

Hij vervolgt: “Als ik voor mijn werk bij de KNVB met de auto naar bijvoorbeeld Fortuna Sittard of Cambuur Leeuwarden ga, laad ik daar de auto op. Onderweg schakelt hij na zeventig kilometer vanzelf over op benzine”, klinkt het tevreden. “Om tot de juiste keuzes te komen was de informatie van de laadcoach van ZutphenEnergie erg handig, zo kwam ik snel op goede vergelijkingspagina’s.” Een laadcoach maakt het overstappers gemakkelijker om te vergelijken en te beslissen. “Dat is positief, die helpt je op weg.”

ZE zoekt lokale samenwerking

Samen met collega Piet de Bie maakte Wolthuis een plan om laadcoaches aan te bieden. Enerzijds willen ze consumenten begeleiden, maar ze zoeken ook samenwerking met lokale autoverkopers en installatiebedrijven. Bovendien zijn ze ook in gesprek met de gemeente en provincie over openbare laadpalen. “In Zutphen is bijvoorbeeld nog nergens een publieke snellader; die zijn wel nodig om aan de groeiende vraag te voldoen”, zegt Wolthuis.

Iedereen die belangstelling heeft voor een laadcoachgesprek kan zich al aanmelden: https://www.zutphenenergie.nl/besparen/elektrisch-rijden.html