Stedendriehoek

Geen boeken maar mensen lezen

Foto: Pixabay

Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. Het thema voor ‘Nederland Leest’ in de maand november is ‘1 boek 1000 gesprekken’. In het kader hiervan is het mogelijke via Bibliotheek Brummen|Voorst mee te doen met het bekende Deense concept de online ‘Human Library’. In de Human Library is het mogelijk vooroordelen te onderzoeken en tegen te gaan. Op een heel simpele manier: door onbevangen met elkaar in gesprek te gaan.

In de Human Library lees je geen boeken maar mensen. Interessante mensen, die je in het dagelijks leven niet snel spreekt. Ieder ‘levend boek’ heeft zelf te maken met een bepaald vooroordeel. Zo kun je ‘boeken’ lenen met titels als ‘Transgender’, ‘Ex-gedetineerde’ of ‘Blind’. In een open gesprek mag alles gevraagd en besproken worden. Eén levend boek komt uit Brummen: Naqib Sadiq woont al 20 jaar in Nederland en komt oorspronkelijk uit Afghanistan. Hij neemt je mee in zijn leven en zijn ervaringen. Een mooi boek om mee in gesprek te gaan.

Op woensdag 11 november, van 20.00 tot 21.30 uur, vindt de online editie van de Human Library plaats. Men kan zich op www.bibliotheekbrummenvoorst.nl aanmelden voor een specifieke tijd met een bepaald ‘levend boek’. Na de aanmelding ontvangt men een link om deel te nemen. Er wordt gebruik gemaakt van het programma Zoom, via een laptop of smartphone (met microfoon en webcam). Een gesprek duurt 20 minuten, met een eventuele verlenging van 10 minuten. Na afloop is er voor de lezer een evaluatieformulier beschikbaar.

De rechten van het boek en de lezer

De basis voor een gesprek bij de online Human Library vormt de titel – en daarmee het vooroordeel – van het levende boek, bijvoorbeeld ‘Dakloos’ of ‘Transgender’. Het is nadrukkelijk niet bedoeld als ‘verhalen vertellen’, maar als een echte dialoog. Ook de lezer komt aan het woord en kan gericht vragen stellen. Zowel boeken als lezers hebben het recht om iedere vraag te stellen, maar beiden hebben ook het recht om een vraag niet te beantwoorden of om het gesprek te beëindigen als zij dat willen. Beiden dienen met respect te worden behandeld. Kijk voor meer informatie op www.thehumanlibrary.nl/online