Coronanieuws

Contactberoepen weer aan de slag, maar onzekerheid over de toekomst blijft: ‘Je kunt niet elf weken in drie dagen inhalen’

Na circa drie maanden mochten afgelopen week de meeste contactberoepen weer aan het werk. Telefoons stonden roodgloeiend, agenda’s liepen snel vol en dan moest er ook nog rekening gehouden worden met de aangescherpte coronamaatregelen.

Het is de aankomende tijd hard werken. Toch zijn de meeste ondernemers positief, al voelt de toekomst onzeker. Joy Bossenbroek van Huidinstituut La Joie: “Het is even schakelen. We zijn een hele tijd dicht geweest en nu loopt het storm. Het is vergelijkbaar met kerst, alleen weet je nu niet wanneer het weer rustiger wordt. Je moet jezelf ervoor behoeden dat je niet overbelast raakt.”

Annemarie (links) en Marie (rechts) van Knipkunst by Annemarie

Annemarie Verstraten van Knipkunst by Annemarie heeft door de drukte haar openingstijden verruimd. “Je kunt niet elf weken in drie dagen inhalen, maar we zijn allang blij dat we weer mogen. Sommige klanten moeten wachten en dat vinden ze ook niet erg. We noteren vaak een telefoonnummer, zodat degene gebeld kan worden als er een afspraak uitvalt.” De avondklok zorgt voor een duidelijke eindtijd. “De laatste klant gaat om half negen de deur uit.” De kapster glimlacht: “Anders kun je wel tot twaalf uur ’s nachts doorgaan.” Leny du Burck van afslankstudio Easyslim.nu zou graag zien dat de avondklok wordt afgeschaft: “Je kunt hierdoor niet zo lang door als je zou willen. Ik geloof dat we niet meer teruggaan naar het normale, waardoor we moeten leren leven met corona, net als met de griep. Zonder lockdown en avondklok!”

Onzekerheid

Bij alle drie de ondernemers komt één ding duidelijk naar voren: er heerst onzekerheid over de toekomst. “Doordat we allround zijn draaien we het hele jaar door, maar we hebben wel het afgelopen jaar onze pieken gemist”, vertelt Joy. “We redden het wel en daar ben ik trots op, maar we moeten nog veel inhalen. Ik hoop dan ook dat we nog lang open mogen blijven. Je weet niet precies welke beslissingen je moet nemen, bijvoorbeeld met investeringen. Maar ik denk dat zodra we weer een tijdje aan het werk zijn, we die zorgen ook weer vergeten.”

We zijn er slechter van afgekomen dan bij de eerste lockdown, meent Annemarie. “We krijgen veel minder steun van de overheid. Daarnaast hebben we ook december verloren. Je moet interen op je spaarrekening, op het geld waar je hard voor gewerkt hebt. En dat door verplicht thuiszitten. Dat geeft wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant ben ik blij dat ik het geld heb, aan de andere kant had ik het liever ergens anders aan uitgegeven.”

Leny du Burck van Easyslim.nu Zutphen

De overheid geeft een vertekend beeld van de situatie, vindt Leny, en dat maakt haar boos. “Je hoort tijdens de persconferentie dat we zo goed geholpen worden, maar daar merk ik niets van. Ik zit tussen de ondernemers en hoor zulke trieste verhalen. Bedrijven vallen een voor een om. Mensen moet levenslang blijven betalen voor iets wat ze niet meer hebben.” Haar onderneming zit ook nog steeds in de kredietfase. “Ik moet wel door. Als franchise-ondernemer kun je niet zomaar de stekker eruit trekken.”

Coronaproof

Alle drie de ondernemers doen er in ieder geval alles aan om de coronamaatregelen zo goed mogelijk toe te passen. Klanten krijgen een gezondheidscheck, afspraken worden ruimer gepland en alles wordt continu schoongemaakt. We mogen daarbij natuurlijk niet de mondkapjes vergeten. Hoe het is om een hele dag hiermee te werken? “Het went wel”, lacht Annemarie. “Gek genoeg wennen alle gekke dingen, maar aan het einde van de dag ben je hem wel zat.”

Blije klanten

Naast alle kopzorgen zijn de ondernemers vooral heel blij dat ze weer aan het werk mogen. “Er is licht aan het einde van de tunnel”, vertelt Leny. “Het is heerlijk om weer aan het werk te zijn, maar het was wel even de vraag of klanten ook zouden komen. Toch zitten we alweer vol. Oude klanten stonden te popelen.” Hoe dat komt? “Mensen willen van hun coronakilo’s af. Veel hebben de laatste tijd toch minder opgelet en willen dat weer goedmaken.”

Joy Bossenbroek van Huidinstituut La Joie

Joy vindt het superleuk om de mensen weer te zien. “Ze komen bij ons ook voor een stuk ontspanning. Even uit die bubbel en tijd voor jezelf. Mensen hebben dat wel echt nodig en hebben dat ook gemist. Het is nu weer volle bak aan de slag. De dag vliegt voorbij met amper pauze, maar we zijn weer lekker bezig. De vraag is alleen voor hoe lang.”

Hoewel Annemarie hier ook geen antwoord op heeft, staat ze er positief in. “We gaan weer verder waar we gebleven zijn. We proberen zoveel mogelijk in te halen. We zijn blij dat we weer mogen werken en als je dan de klanten ook nog blij ziet, dan sta je er ook niet al te lang bij stil. Ik zeg ook altijd: positief zijn is het halve werk. ik vind het erg knap hoe ondernemers zich er doorheen werken. In mijn omgeving zijn er best veel die het volhouden (ook horecaondernemers). Het is te hopen dat we het allemaal redden.”