Stedendriehoek

Wat zijn de soorten remschijven en remblokken in een auto?

Remmen zijn een van de belangrijkste systemen van de auto, die rechtstreeks van invloed zijn op het comfort en de veiligheid. Vaak kiezen we remschijven zorgvuldig en nemen we wat we hebben of wat de adviseur adviseert.

Remblokken en remschijven zijn onderdelen van de auto die een aanzienlijke overbelasting hebben. En hebben regelmatig slijtage en moeten vervangen worden.

Elke bestuurder zou moeten weten: remblokken en remschijven moeten compatibel zijn met elkaar. Als u de schijven vervangt, moeten ook de remblokken worden vervangen. Alleen zo kan het remsysteem zo doeltreffend mogelijk zijn. Trillingen tijdens het remmen, lage efficiëntie of zelfs vernietiging van de wrijving samenstelling van het remblok – dat is alles wat er kan gebeuren als de rem elementen niet goed gerold zijn.

Er zijn verschillende soorten remschijven, afhankelijk van hun doel:

Gewone – niet-geventileerde en geventileerde remschijven van gelegeerd gietijzer, die eruit zien als één massieve, of geperforeerde plaat, met of zonder inkepingen. Dit type remschijven wordt gekozen en geïnstalleerd op de meeste auto’s voor stadsverkeer. Sport. Voor een meer actieve rit wordt geadviseerd om sportonderdelen te plaatsen, omdat deze gemaakt zijn van duurzamere materialen. Aangezien sportschijven bestand moeten zijn tegen een hoge wrijvingscoëfficiënt en bijzonder goed bestand moeten zijn tegen hoge temperaturen, worden ze gemaakt met inkepingen, perforaties en radiale groeven voor vochtafvoer. Remblokken zijn een complexer onderdeel van het remsysteem. Als je een remblok vergelijkt met een remschijf, kan een remblok wel 40 onderdelen bevatten! Dat komt omdat het remblokje veel meer functies vervult, vooral – het genereert een wrijvingscoëfficiënt (maakt de remweg korter).

De blokjes worden het vaakst vervangen na de juiste indicatie dat ze versleten zijn. Bovendien is er een merkbare afname van de grip van de remblokken op de schijven, en neemt de remkracht af.  Wij raden u aan deze toestand van de remblokken niet te bereiken, en ze tijdig te vervangen. Het is gemakkelijk om de slijtage te beoordelen – draai het wiel en beoordeel de remblokken visueel. Twee tot drie millimeter – het maximum voor het werkende deel van de remblokken. Bij minder is vervanging nodig.

Wanneer het werkende deel van de schijf volledig is versleten, wordt het metaal van de schijf beschadigd en verschijnen er merkbare krassen op het oppervlak. Dit leidt uiteindelijk niet alleen tot vervanging van de remblokken, maar ook tot vervanging van de schijven.

Volgens de statistieken kunnen remschijven gemiddeld 15 tot 20.000 km veilig doorstaan en pas daarna is het nodig ze te vervangen. De slijtage hangt echter niet alleen af van de kilometerstand, maar ook van hoe vaak de auto wordt gebruikt in het terrein, op slechte wegen en buiten de stad. Ook de rijstijl en de hoeveelheid hard remmen zijn van grote invloed op de slijtage van de remschijven.

De belangrijkste symptomen van versleten remschijven zijn: de remweg neemt toe, de auto wordt zijwaarts geleid bij het remmen, en het rempedaal wordt zachter en plooibaarder, en valt uit bij het wegrijden. Zodra de symptomen optreden, moeten de remschijven onmiddellijk worden vervangen.

Remschijven verwijderen en vervangen

Zoals bij alle werkzaamheden waarbij wielen moeten worden verwijderd, moet de auto goed worden vastgezet. Vervolgens wordt, na het losmaken van de bevestiging, het gewenste wiel opgetild met een krik. De volgende volgorde van handelingen:

  • verwijder het wiel;
  • ontdoe de schijf, de remklauw en de naaf van vuil;
  • draai de bevestigingsbouten van de remklauw los;
  • verwijder de remklauw van de schijf;
  • zet de remklauw vast zonder de remslang los te maken, zodat deze het werk niet hindert;
  • Verwijder de bouten waarmee de remschijf aan de remklauw is bevestigd;
  • verwijder de schijf: als deze moeilijk te verplaatsen is, kunt u moeiteloos de bouten in de daarvoor bestemde gaten draaien om deze van de naaf af te duwen;
  • Maak de zittingen schoon.

Men mag niet vergeten dat het onaanvaardbaar is de remschijven afzonderlijk te vervangen. Verschillende staat van remschijven op dezelfde as brengt ongelijke rem respons met zich mee, wat ineffectief remmen en slippen van de auto betekent.

De montage van de remschijven gebeurt in omgekeerde volgorde. Tegelijkertijd wordt aanbevolen aan een aantal eisen te voldoen:

  • Vervang remschijven per paar;
  • Monteer geen verschillende typen onderdelen op dezelfde as.

Na de installatie moet u het peil van de remvloeistof controleren. De volgende stap is het controleren van de remschijven tijdens het rijden: eerst bij een lage, veilige snelheid. Indien geen alarmerende symptomen worden waargenomen, is de vervanging correct. Voor de betrouwbaarheid wordt de effectiviteit van het remmen gecontroleerd op een leeg stuk weg bij een snelheid van 40 (en later – ongeveer 80) kilometer per uur

Het vervangen van de remblokken is geen bijzonder moeilijke procedure, maar er zijn regels die alleen ervaren monteurs kennen. Auto remmen – een apparaat waarvan uw leven, het leven van passagiers en voetgangers vaak afhangt, dus u moet het serieus nemen. Als u geen vertrouwen hebt in uw capaciteiten en problemen met het remsysteem voor lange tijd wilt vergeten en uzelf en anderen veilig wilt houden, is het beter om u aan te melden bij een goede autoservice.

Bron van informatie:

Informatie over remblokken van mijngarage.nl

Informatie over remschijven van autodoc.nl