Stedendriehoek

Wat slijtage, de wielnaaf gebeurt.

De wielnaaf of een wiellager is een schijfsteun waarin de wielbouten zijn bevestigd. De lagers moeten ervoor zorgen dat de CV-verbinding het koppel doorgeeft en in beweging brengt. Het onderhoud van een wielnaaf voorkomt dus niet alleen onnodige kosten, maar zorgt ook voor verkeersveiligheid en voorkomt ongelukken.

Een wiellager is een cruciaal onderdeel van het wiel dat het wiel en de as verbindt. Het is een geheel van stalen kogels (kogellagers) of conische lagers (kegellagers), bijeengehouden door een metalen ring. Hierdoor kan het wiel soepel draaien met een minimum aan wrijving. Wiellagers zijn veiligheidskritische onderdelen die ontworpen zijn om radiale en axiale belastingen door zwaartekracht, versnelling, breek- en bochtkrachten op te vangen.

U moet ervan uitgaan dat u de wiellagers om de 85.000-100.000 mijl moet vervangen. Dit getal is echter slechts een schatting, want het hangt ook af van de grootte van de lagers. Tenzij beide lagers aan alle kanten van de wielen overbelast zijn, is het niet nodig ze allemaal tegelijk te vervangen. U moet alleen diegene vervangen die het nodig hebben.

Wat zijn tekenen dat de wiellagers aan vervanging toe zijn?
Vreemde geluiden. Deze geluiden kunnen luid gejank of geknars zijn dat alleen optreedt wanneer het voertuig in beweging is. De geluiden kunnen ook knarsende, rommelende of grommende geluiden zijn die intenser worden naarmate de auto sneller optrekt.

  • Een pulserend schudden van het stuurwiel ontstaat wanneer het voertuig draait of accelereert.
  • Het stuurwiel zit los.
  • Uw auto helt over naar links of rechts.
  • Ongelijke slijtage van de banden.

De wielnaaf verbindt het wiel en de band met de stuurinrichting en de ophanging van uw auto, vrachtwagen of SUV. Wielnaven zijn levenslang verzegeld en zijn ontworpen om de hele tijd dat u uw auto bezit mee te gaan. Maar, zoals alles, kunnen ze breken of slijten, wat leidt tot problemen met ophanging, besturing en controle.

Een falende wielnaaf kan een of meer symptomen vertonen die erop wijzen dat dit onderdeel moet worden vervangen. Als ze erg genoeg worden, kunt u zelfs trillingen en wiebelen voelen tijdens het rijden. Een wiebelend gevoel kan ook andere dingen betekenen, zoals dat u moet balanceren. Als u merkt dat de machine bij het remmen naar links of rechts trekt, kan dat ook een teken zijn van slechte wielaslagers.

Slechte wielnaaf symptomen kunnen ook worden vastgesteld tijdens het onderhoud. Meestal zullen deze symptomen door een vakman worden opgemerkt bij het draaien van de wielen tijdens het onderhoud van de remmen, het rouleren van de banden of zelfs bij een olieverversing waarbij het voertuig stilstaat.

Wanneer het voertuig in een lift staat en het wiel nog stevig aan de wielnaaf is bevestigd, zwaait de wielcombinatie zijwaarts of op en neer wanneer eraan wordt getrokken. Dit wijst op een gebroken wielnaaf en moet onmiddellijk worden vervangen. Ook hier geldt dat gebroken wielnaven paarsgewijs op dezelfde as moeten worden vervangen.

Het zelf vervangen van wiellagers wordt beschouwd als een middelmatig karwei dat thuis kan worden uitgevoerd, maar waarvoor speciaal gereedschap nodig is. De onderstaande stappen zijn algemeen bedoeld voor de drie meest voorkomende typen wiellagers op de meeste voertuigen. Zorg ervoor dat u het onderhoudshandboek van uw voertuig hebt en identificeer het type wiellager waarmee uw voertuig is uitgerust voordat u met de reparatie begint.

Til de achterkant van de auto op met een krik en ondersteun hem onder het frame met een set kriksteunen. Verwijder de achterwielen met een moersleutel om de moeren te verwijderen en zet ze opzij.

Zoek en verwijder de twee bevestigingsbouten van de remklauw aan de achterkant. Verwijder de bouten met behulp van een ratel en inbus en trek vervolgens de remklauw van de bevestigingsbeugel.

Zoek de vier bevestigingsbouten waarmee de naaf is vastgezet. Verwijder de bouten met behulp van een sleutel of dopsleutel en ratel. Verwijder de naaf door deze recht uit de fusee te trekken.

Monteer de nieuwe naaf in het fusee en zorg ervoor dat deze volledig in het gat zit.

Schuif de rotor terug op de wielbouten en draai één wielmoer op één wielbout om deze op zijn plaats te houden. Plaats de remklauw weer op de montagebeugel van de remklauw en monteer de bevestigingsbouten.

Verwijder de moer die de rotor vasthoudt en schuif het wiel op de auto. Monteer de wielmoeren en draai ze vast met een moersleutel. Verwijder de krikken onder de auto en gebruik de krik om de auto op de grond te laten zakken. Draai de wielmoeren aan met uw moersleutel en maak een proefrit met de auto.

Informatiebron:

Informatie over de wielnaaf uit onderdelenshop24.com

Informatie over het naailager van autokick.nl