Stedendriehoek

Vraag naar gelegenheidskleding trekt weer aan

Foto: Shutterstock

Waar de uitbraak van het coronavirus eerder dit jaar zorgde voor een forse daling in omzet van kledingzaken en schoenenwinkels, kruipt de modebranche na de versoepelingen langzaam uit het dal. Met september in het vooruitzicht trekt de vraag naar gelegenheidskleding sterker aan dan verwacht en modehuizen ervaren weer een toenemende drukte op de winkelvloer. 

Van de Nederlandse detailhandel heeft de coronacrisis kledingwinkels het hardst getroffen. Zij verkochten in maart 59 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Op de voet gevolgd door schoenenwinkels, die het met 45 procent minder moesten doen dan in het jaar ervoor. Gelegenheidskleding winkels beleefden ook zware tijden. Jurken en (mantel)pakken zijn categorieën die tijdens de pandemie enorm zijn gedaald in vraag. Hoewel het online shopgedrag in rap tempo toenam (+62% volgens het CBS), blijkt nieuwe kleding kopen niet bepaald hoog op de prioriteitenlijst te staan. Logisch, wanneer we massaal thuis blijven en alle feestjes uit de agenda zijn geschrapt. Mensen kopen nou eenmaal geen nieuwe kleding om in thuis te blijven. Gelukkig lijkt daar met de steeds verder oplopende versoepelingen steeds iets meer verandering in te komen.

Modebranche kruipt langzaam uit het dal

Al sinds 1 juni ziet de modebranche de daling langzaam teruglopen. We mogen weer naar buiten. Restaurants, cafés, theater- en concertzalen zijn weer open. Nu er geen bovengrens meer gesteld wordt aan het aantal personen dat bij elkaar komt, zien we het aantal bruiloften en grotere feesten gepland in september toenemen. Waar 65% van de bruidsparen met een budget van €25.000,- of meer eerder besloot om hun ‘mooiste dag’ gedeeltelijk of geheel uit te stellen, lijkt dat ja-woord er voor velen in september toch te gaan komen. Maar na maanden niets nieuws geshopt te hebben, hangt er vaak niks nieuws meer in hun kledingkast. De vraag naar zomerjurken, pantalons en feestoutfits neemt daardoor toe. En dat kan de zwaar getroffen modebranche nu hard gebruiken.

Retailers ervaren stijgende vraag naar gelegenheidskleding

Gemiddeld beginnen mensen zo’n 30 tot 45 dagen van tevoren met het zoeken naar inspiratie voor een geschikte feestoutfit. Dit jaar lijkt dat zelfs nog eerder te zijn, aangezien verschillende moderetailers aangeven dat zij de aantrekkende vraag naar gelegenheidskleding al sinds juni merken. De aanwezige feestcollectie neemt een toevlucht in verkoop en ook op de winkelvloer is het weer een stuk drukker dan dat het in de afgelopen maanden geweest is.

Modehuis Blijdesteijn uit Tiel merkt ook dat de vraag weer aantrekt. “Wij merken aan het aantal personal shop afspraken voor onze dames en heren feestafdelingen dat de consument weer op pad is voor aankomende feestjes. In onze ruime winkel is het aangenaam shoppen. Voor veel klanten was een bezoek aan onze winkel zelfs het eerste uitje na de corona lockdown. Mensen hebben na een lange periode zin om zichzelf weer eens te verwennen. We zien nu dat vooral cocktailjurkjes, maxi-dresses, zomer kostuums en trouwpakken het weer goed doen. Niet gek, want summer chic behoort tot de meest populaire bruiloft dresscodes”.

Daarbij geven diverse moderetailers bovendien aan dat er dit jaar qua kleding grootser uitgepakt lijkt te worden dan normaal. Logisch, want na maanden van binnen zitten in de comfortabele joggingbroek, is het heerlijk om je weer eens mooi aan te kleden voor, bijvoorbeeld die langverwachte bruiloft.