Columns

LACHEN, MAN!

Edo en ik zijn helemaal door het dolle, want er komt een oudejaarsconference. Waar? In het schitterende Twello! Hè, maar Twello heeft toch helemaal geen theater? Nee, lezer, als cabaretier weet ik dat maar al te goed. Maar sporthal Jachtlust wordt omgebouwd tot een heus theater en er wordt een komiek ingevlogen om een eindejaars te houden. Geweldig, Twello kan wel een beetje extra cultuur gebruiken. Toch? We hebben ons even verdiept en het blijkt om een cabaretier te gaan die in diverse steden is geannuleerd. Waarom? De grappen zijn volgens sommigen te racistisch, te discriminerend en te vrouwenhatend. Dat lijkt ons een mirakels goed idee. Als de wereld ergens te kort aan komt, dan is het aan harde, racistische, onterende grappen waar we met zijn allen even lekker om kunnen lachen! Wat is er lekkerder dan humor ten koste van anderen? Die wijven moeten allemaal niet zo zeiken! Lekker grappen over verkrachten maken. Vind je dat niet leuk? Niet zo jeremiëren. Dat is zo links en woke! We kunnen ook niks meer hebben, tegenwoordig. Humor is persoonlijk! En als jij niet houdt van racistische, discriminerende, vrouwenhatende grapjes, dan kom je toch niet? Dat is vrijheid van meningsuiting! Alle andere humor is links en woke en betuttelend. Er moet harde humor komen! Pakken, die buitenlanders, homoseksuelen, vrouwen! Die krijgen er nog niet genoeg van langs in het dagelijks leven! Vriend van me was een tijd terug in Twello al naar deze komiek geweest en is halverwege de zaal uitgelopen. Tenen krom in de pantoffels. Maar ja – hij is ook een middenpolitiek en vrolijk persoon! Dan krijg je dat. Die snappen die humor niet. Ligt aan hem!
Zonder dollen, lezer. Ik heb een adresboekje met héél leuke komieken met schitterende humor die voor iedereen toegankelijk en leuk is. Mogen ze zo hebben. Maar van alle komieken in de wereld, kiest de organisatie in Twello voor een discutabele, door diverse theaters gecancelde komediant. ‘In het oosten zijn ze minder woke, alsof er plaats is voor diverser geluid,’ stelt de komiek in een interview. Dát vind ik dan wel een leuke grap – om als rechtse komiek de ‘diversiteit’ te roemen van een plek. Volgens mij gaat het om iets anders.