Stedendriehoek

Partners Hairstyling wint eerste en tweede prijs bij Goldwell Color Zoom Challenge ’17 Nederland

APELDOORN – Afgelopen week kregen kapsters Nushka Barbosa en Roos Topley-Alles van Partners Hairstyling te horen dat zij in de top drie zijn beland van de Goldwell Color Zoom Challenge ’17 in Nederland. Nushka mag met haar eerste plaats in de categorie New Talent Colorist, meedoen aan de internationale Color Zoom Challenge ‘17 finale in Barcelona. Roos won een mooie tweede plaats in de categorie Creative Colorist en gaat mee als supporter.

Op zondag 8 oktober vindt de finale van de Goldwell Color Zoom Challenge ’17 plaats. Ieder jaar heeft de wedstrijd een nieuw thema, dat aangekondigd wordt in januari tijdens de Fashion Week in Amsterdam. Met dit thema maken de kappers een eigen werk, waar een professionele foto van wordt gemaakt. De vakjury (die bestaat uit onder andere professionele kappers, fotografen, stylisten en journalisten) geven de mooiste drie foto’s een eerste, tweede of derde prijs. Er wordt gelet op de interpretatie van de trend, esthetiek van de foto en de kleurtechniek. Er zijn drie categorieën; New Talent Colorist, Creative Colorist en Partner Colorist. Iedere eerste prijs (per categorie en per land) mag in de finale meedoen. Zo’n veertig landen met een totaal van 120 kappers doen dit jaar mee. Nushka strijdt, met haar minder dan vijf jaar kapperswerkervaring na het behalen van het kappersdiploma, in de categorie ‘New Talent Colorist’. Collega Roos gaat mee als supporter en Lisette Koolman als visagiste. Lisette is samen met Bertie Koolman eigenaar van Partners Hairstyling. Bertie begeleidt de Nederlandse finalisten al jaren voor Goldwell tijdens de finale en zal dus ook zijn steentje bijdragen.

Uitdaging
Kapster Roos deed dit jaar voor de zesde keer mee met de Color Zoom Challenge. “Dit is de eerste keer dat ik tweede ben geworden,” vertelt ze trots. Al ruim acht jaar is Roos werkzaam bij Partners Hairstyling. Ze wordt bij deze kapsalon uitgedaagd en doet haar werk met veel plezier. “Ik vind het leuk als de klant blij en vol zelfvertrouwen de deur uitloopt. En als mensen terugkomen voor je.” Nieuw Colorist Talent Nushka vindt het vooral erg leuk om de klant een nieuwe look te geven. “Ik vind het totaalplaatje leuk: kleuren, knippen, stylen; samen met de klant iets nieuws bedenken.” De kapsalon is vrij ruim en er hangt een fijne sfeer. Bij binnenkomst word je vriendelijk begroet en het team van negen man is erg gepassioneerd. “We werken heel fijn samen,” meent Nushka. “We zijn hier allemaal gelijk. We krijgen ook waardering van de eigenaren Lisette en Bertie, dat is heel fijn.”

Voortvloeien van kleuren
Dit jaar is het thema ‘IN- FLUX’, oftewel schoonheid in beweging. ‘Donkere, elegante kleuren die samensmelten met mysterieuze schaduwen, waardoor een nieuw kleurenspel in het haar ontstaat. Vorm en kleur werken naadloos samen en creëren haarmode zonder begin of eind’, legt Goldwell uit. “Het is het overvloeien van kleuren. Iridescence met een mooi woord,” vertelt Nushka.

De kappers zijn door middel van moodboards aan de slag gegaan met het thema. Na een hoop brainstormen en concretiseren, hebben Nushka en Roos een dag gepland met hun team (met onder andere een visagist, stylist, model en fotograaf) voor een fotoshoot. De hele dag worden er foto’s gemaakt en de mooiste wordt opgestuurd naar de jury. “Je bent al een week voor de fotoshoot bezig met het voorbereiden van je model,” vertelt Roos. “Met kleuren en knippen. Op de dag zelf geef je voornamelijk de finishing touch.” Het is de bedoeling om een plaatje neer te zetten dat zowel vernieuwend als eigen is en die je terug kan vinden in een vakblad (bijvoorbeeld Esthetica).

Op de finaledag moet Nushka de foto namaken in drie uur tijd. “Van tevoren heb je twee dagen met trainingen. Je mag je model wel voorbereiden, waaronder het haar blonderen, maar nog niet kleuren. Je moet echt je technieken op de dag zelf laten zien. Als je wint in Barcelona kom je terecht in het Artistic Team van Goldwell en ga je onder andere om de tafel om het thema van 2019 te bedenken. Maar als je de boel belazerd (en een foto opstuurt die niet van jou is), val je snel door de mand. Alleen de beste kunnen winnen.”