Overig

In 4 stappen naar commercieel succes in Duitsland

De Duitse markt heeft je veel te bieden als ondernemer. Welk product of dienst je ook verkoopt, er is zeker een kans dat het kan aanslaan op de Duitse markt. Duitsland is een van de grootste en meest lucratieve markten in Europa. Met dit stappenplan ga je voor commercieel succes!

Lokale kennis

Je kunt vanuit Nederland alle plannen bedenken en uitvoeren, maar het is logischer om hier direct lokaal personeel voor in te zetten. Zo nemen bedrijven vaak bij de start van de activiteiten op de Duitse markt een accountmanager Duitsland aan, die de eerste contacten opbouwt en klanten in Duitsland weet te binden aan het bedrijf. Duits personeel spreekt de taal, wat uiteraard van pas komt. Sterker nog, de Duitse consument is gewend om in de eigen taal te spreken. Engelstalige communicatie wordt niet zozeer gewaardeerd. Daarnaast is kennis van de cultuur en gebruiken wenselijk, om in te spelen op de behoeften van de consument.

Analyse van de markt

Trap niet in de valkuil dat Duitsland praktisch hetzelfde is als Nederland. Er zitten behoorlijke verschillen tussen de landen, en belangrijker: tussen de behoeften van de consument. Er zijn zelfs grote economische en culturele verschillen in het land zelf, tussen bijvoorbeeld Beieren, Noordrijn-Westfalen en Berlijn. Daarom is het relevant om marktonderzoek uit te voeren. Waar is de klant naar op zoek en waarom kun jij hier met jouw product of dienst aan voldoen? Kijk direct naar trends en concurrentie. Wie zijn je grootste concurrenten? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Bedenk ook: wat maakt jouw product of dienst uniek in Duitsland? In algemene zin zijn Duitsers relatief veeleisende consumenten, die hoge kwaliteit en betrouwbaarheid verwachten. De lat ligt dus relatief hoog, waar je al direct rekening mee kunt houden.

Geschikte partijen

Je kunt een samenwerking met verschillende partijen opzetten om de uitbreiding naar Duitsland succesvol te laten verlopen. Zo heb je leveranciers nodig. Een recruitmentbureau helpt je bij werving selectie Duitsland. Werk uit hoe je ideale team eruitziet. Voor de juridische en administratieve zaken is het belangrijk om de hulp van experts met kennis van de Duitse markt in te schakelen. Duitsland heeft strikte regelgeving. Een sterke juridische en financiële basis voorkomt problemen. Bedenk of je een Duitse GmbH (vergelijkbaar met een BV) opricht of als buitenlandse onderneming opereert. Registreer je bedrijf bij het Duitse Handelsregister. En meld je aan bij de lokale Industrie- und Handelskammer (IHK).

Naamsbekendheid

Om te kunnen groeien, heb je naamsbekendheid nodig op de Duitse markt. Bedenk of er een nieuwe bedrijfsnaam nodig is, die de Duitse consument aanspreekt. En werk het juiste merkverhaal uit. Op basis daarvan kun je de marketing- en communicatieplannen uitwerken. Het kan een tijd duren totdat je op de kaart staat. Gun dit proces de tijd, maar bewaak uiteraard altijd de budgetten.

Succesvol zakendoen vereist een doordachte strategie. Hopelijk helpen deze tips je op weg. Neem in ieder geval de tijd voor een grondige voorbereiding, voordat je de Duitse markt betreedt.