Onderwijs
Ninke Beunk, initiatiefnemer UiterWaarden school: Achteraf lijkt het veel korter dan tweeënhalf jaar, dat ik bezig ben met het oprichten van een school. Wat begon als een droom is inmiddels een intensief proces geworden. Ik vond dat het toch anders moet kunnen in het voortgezet onderwijs in Deventer. De dagen werden al snel gevuld met gesprekken, formulieren, beleidsstukken, steunverklaringen en eindeloze takenlijstjes.
Toch blijft mijn drijfveer glashelder: kinderen verdienen tijd. Tijd om zich te ontwikkelen in hun eigen tempo, zonder te vroeg vastgezet te worden op een niveau of opgejaagd te worden door toetsen. Dat idee is niet alleen theorie; ik hoor het keer op keer terug in gesprekken met ouders. “Ik wil dat mijn kind later nog kan kiezen, niet meteen vastzit aan iets waar ze nog niet klaar voor zijn,” of “Ik zou graag zien dat mijn kind wat blijer is en meer leert in verbinding met het echte leven.” vertellen ze. Dit soort gesprekken motiveren mij hier wat mee te doen.
Een van de lastigste kanten van dit proces is het ophalen van steun. Het ministerie vraagt voor elk niveau aparte steunverklaringen. Vorig jaar mochten we vieren dat we er 450 ophaalden voor de havo-licentie. Een prachtig resultaat! Maar om een school voor álle niveaus te worden, moeten we dit jaar opnieuw aan de slag, dit keer voor vwo. Dat betekent wederom 300 steunverklaringen uiterlijk 29 oktober 2025. Flyers, WhatsApp-berichten, magazine, website, nieuwsbrieven, activiteiten en evenementen organiseren, gesprekken op het schoolplein, steeds weer uitleggen dat een steunbetuiging géén inschrijving is en dat het advies van een kind niet uitmaakt. Soms voelt het alsof we eindeloos in herhaling vallen, maar elke verklaring brengt ons een stap dichter bij ons doel.
Wat mij er doorheen trekt, zijn de kleine momenten. Een ouder die zegt: “Ik stuur dit meteen door naar drie vrienden.” Een leerling die vraagt: “Wanneer kan ik bij jullie beginnen?” De energie tijdens een UiterWaarden middag, waar kinderen met twinkelende ogen nieuwe dingen ontdekken en docenten vol passie bezig zijn met creëren van ‘levend’ onderwijs. Of de kritische, maar hoopvolle vragen tijdens een informatieavond. Dat zijn de momenten waarop ik voel dat we samen iets aan het bouwen zijn dat er écht toe doet.
Dit hele traject leert me geduld, doorzettingsvermogen en vertrouwen te houden. Er zijn dagen dat het zwaar is, maar ik geloof rotsvast dat er in 2026 een school staat die het waard is. Een plek waar ieder kind wordt gezien. Waar leren verder gaat dan cijfers. Waar nieuwsgierigheid, verantwoordelijkheid en verbinding centraal staan.
En eerlijk? Het is ook spannend en leuk om te pionieren. We schrijven geschiedenis, ook al voelt het soms nog als ploeteren. Maar ik weet dat we later terugkijken en zeggen: “Hier begon het.”
Wilt u zelf ervaren hoe ons onderwijsconcept er uitziet? Kom dan naar de UiterWaarden middag op woensdag 19 november. En vergeet niet steun te betuigen. Dat kan nog tot en met 29 oktober via onze website.