Ondernemend

De opkomst van hybride winkelen

Om als ondernemer succesvol te zijn zul je blijvend moeten vernieuwen. Ondanks dat fysiek winkelen nog steeds de boventoon voert wordt er de laatste jaren steeds meer online door consumenten besteed. Inmiddels blijkt wel dat een succesvolle onderneming kiest voor een mix van offline en online winkelen, het zogenaamde hybride winkelen. Het hybride winkelen biedt een aantal voordelen voor ondernemers en klanten. Wat klanten over deze nieuwe vorm van winkelen te zeggen hebben kun je bijvoorbeeld lezen op Reviews Bird.

Wat is hybride winkelen?
Bij het hybride winkelen bied je als ondernemer jouw klanten een gemengde vorm van het fysieke winkelen en het online winkelen. De soorten producten die je verkoopt en de consumenten die jouw assortiment afnemen bepalen voor een groot deel hoe je deze twee verschillende ervaringen in het winkelen het beste kunt combineren. Als je online producten zoals kleding of schoenen verkoopt dan kun je klanten aanbieden om producten af te halen in jouw magazijn. Door voor voldoende voorraad van de meest populaire producten te zorgen kun je jouw klanten op deze manier verleiden om tijdens het afhalen nog meer te kopen. Voor verkopers die andere soorten producten zoals consumentenelektronica of huishoudelijke apparaten verkopen kan een fysieke winkel goed zijn voor klanten die de aangeboden producten eerst willen bekijken en vasthouden voor zij tot een aankoop overgaan.

De voordelen van het hybride winkelen voor consumenten
Voor elke ondernemer zijn tevreden klanten het allerbelangrijkste. Alleen een tevreden klant zal zonder er lang over na te denken terugkomen voor een nieuwe aankoop. Het online winkelen is voor veel consumenten een makkelijke en veilige manier van bestellen en betalen maar vaak wordt toch het menselijke contact gemist. Door het hybride winkelen wordt dat contact weer enigszins hersteld. Ondernemers die op een verstandige manier gebruik maken van nieuwe technologieën kunnen tijdens het fysiek winkelen virtuele hulp bieden met bijvoorbeeld apps en het klanten bovendien makkelijker maken om producten terug te sturen door QR codes of links op labels en prijskaartjes te vermelden. Heb je er overigens al bij stil gestaan dat het zelf uitchecken bij een automatische kassa in een supermarkt of winkel ook een vorm van hybride winkelen is?

De toekomst van het hybride winkelen
De generaties die opgroeien in een digitale wereld krijgen een steeds grotere invloed op het koopgedrag. Omdat zij ook degene zijn die nieuwe technologieën bedenken en tot stand brengen zal ook het hybride winkelen steeds verder ontwikkeld worden en meer terrein winnen. Voor consumenten uit deze generaties verdwijnt ook het typische offline en online winkelen, zij zien deze nieuwe manier van winkelen als normaal. Steeds meer klanten zijn eerder op zoek naar een bijzondere hybride winkelervaring die aansluit bij hun persoonlijke overtuigingen dan dat zij snel de goedkoopste versie van een product zullen kiezen. Een ondernemer kan met behulp van alle beschikbare data uit zijn fysieke winkel en online shop de perfecte hybride winkel voor zijn klantenkring samenstellen. Consumenten die zich in een winkel op hun gemak voelen omdat zij op hun wenken worden bediend zullen graag terugkomen. Contactloos shoppen, transparante beschikbaarheid van producten en makkelijke retouropties zijn enkele voorbeelden die goed uitgewerkt bijdragen aan het succes van een hybride winkel.