Algemeen

Nieuws van de gemeente Deventer

AutoMaatje Eric rijdt Edith (met een praatje onderweg) naar haar fysio-afspraak

Edith en Eric zijn AutoMaatjes. Op weg naar een afspraak bij de fysiotherapeut vertellen zij graag meer over dit maatjesproject.

Edith van de Hoonaard moet regelmatig naar de fysiotherapeut die haar begeleidt bij haar oefeningen. Vanwege haar slechte knie is het lastig om daar zelfstandig naartoe te gaan. Vroeger bracht haar man haar met de auto, maar die is – verdrietig genoeg – bijna blind. “Ik ben dus heel blij met AutoMaatje”, vertelt zij. “Voor ons is dat echt een uitkomst, mijn man maakt er ook gebruik van.”

Edith stapt regelmatig in bij vrijwilliger Eric Giesbers. Zo ook vandaag. Als hij is meegelopen naar binnen en Edith richting oefenzaal is gegaan, gaat hij normaal gesproken zitten lezen in de wachtkamer. Nu vertelt hij over zijn vrijwilligerswerk en hoe hij besloot chauffeur te worden.

“Ik heb pas sinds vier jaar een auto. Die heb ik van mijn vader geërfd, die reed er tot op hoge leeftijd in. Na zijn overlijden hebben wij de auto overgenomen. Toen dacht ik: mijn vader kon tot zijn 97e zelfstandig rijden, maar dat geldt niet voor iedereen. Laat ik ook iets nuttigs doen met die auto. Dus heb ik me aangemeld bij Deventer Doet. Die zorgt voor de match tussen AutoMaatjes.”

Praktisch en afwisselend vrijwilligerswerk

Gemiddeld doet Erik zo’n drie ritten per week. “Kun je een keer een week niet, dan meld je dat gewoon. Je kunt ook aangeven welke ritten je wel of liever niet wilt doen en of je wel of niet in het weekend wilt rijden bijvoorbeeld. Zo rijd ik graag in Deventer en omgeving, anderen vinden het juist leuk om verre ritten te maken. Dat wordt goed gekoppeld.”

Het is leuk vrijwilligerswerk, vindt Eric. “Het is afwisselend en meestal zijn mensen blij dat ze gereden worden.” Hij heeft inmiddels heel wat levensverhalen gehoord, want veel maatjes hebben behoefte aan je praatje. Wat hem opvalt: veel mensen met wie ‘best iets aan de hand is’, staan toch positief in het leven. Neem Edith. Die is ondanks haar niet-aangeboren hersenletsel héél optimistisch, merkt Eric.

Naast zijn vrijwilligerswerk voor de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer – met veel denk-, overleg- en schrijfwerk, is AutoMaatje iets heel anders. “Lekker praktisch. Die combinatie vind ik leuk.”

Zeker weten op tijd: dat scheelt stress

Edith en haar man schakelen AutoMaatje ook wel in voor leuke dingen, vertelt zij, vlak voor ze weer bij Eric instapt na haar oefeningen. Zo bracht Eric ze laatst nog naar een restaurant om hun trouwdag te vieren. Al zijn de meeste taxiboekingen toch voor de ritjes naar medische afspraken. Edith: “Ik weet zeker dat ik dan op tijd ben voor mijn afspraak én dat ik erna snel door naar huis kan om te rusten. Dat scheelt een boel stress.”

Wat is AutoMaatje?

ANWB AutoMaatje Deventer is een maatjesproject. Vrijwilligers gaan samen op stap met minder mobiele plaatsgenoten die geen gebruik kunnen maken van alle andere vervoersalternatieven, of hun eigen netwerk.

De vrijwilligers rijden met hun eigen auto en ondersteunen hun maatje. Denk aan even meelopen bij een afspraak in het ziekenhuis. AutoMaatjes rijden ook naar de kapper, het zangkoor, de schouwburg of naar familie, ook als die verder weg woont.

Lees meer over AutoMaatje, hoe je je kunt aanmelden of vrijwilliger kunt worden en wat de spelregels zijn. Word je gereden door een AutoMaatje, dan betaal je alleen een kilometervergoeding.

 

 

 


 

Groenblauwe hoofdstructuur: waarden van groen en water vastgelegd op kaart

Open landschappen, landgoederen, bossen, lanen, houtwallen, de IJssel, parken en plantsoenen, kolken en watergangen: groen en water zijn belangrijke elementen in het Deventer landschap. Ze zorgen er mede voor dat Deventer een fijne gemeente is om te wonen, werken en recreëren. Om dit ‘groen’ en ‘blauw’ te behouden en te versterken, heeft de gemeente deze ‘groenblauwe hoofdstructuur’ vastgelegd op digitale kaarten en in een document.

Netwerk
De groenblauwe hoofdstructuur beschrijft de groene en blauwe elementen die samen een robuust netwerk vormen van natuur, water en groen.  Deze elementen hebben vele functies: ze zorgen voor een gezonde en duurzame leefomgeving voor mens en dier, dragen bij aan de identiteit en de cultuur van de gemeente, ze zijn nodig voor voedselproductie en drinkwater, ze voorkomen hittestress en wateroverlast, en ze bieden plaats voor ontspanning, rust, sport en ontmoeting.

Keuzes
Ruimte is schaars: er moeten meer woningen bijkomen, er is ruimte nodig voor bedrijven, voor het opwekken van duurzame energie, landbouw, infrastructuur, enzovoort. Het document biedt beoordelingscriteria, zodat bij nieuwe ontwikkelingen het belang van ‘groen’  en ‘blauw’ ook nadrukkelijk wordt meegewogen in de totale belangenafweging.

‘De groenblauwe hoofdstructuur biedt ons een uitputtend overzicht van de waarden die natuur en water hebben voor onze gemeente’, aldus wethouder Marcel Elferink (Klimaatadaptatie). ‘En de beoordelingscriteria helpen ons bij het maken van keuzes. Zo beschermen we het unieke Deventer landschap en versterken we de ecologische, recreatieve en klimaatadaptieve waarden van onze gemeente’.

Vervolg
Burgemeester en wethouders leggen de groenblauwe hoofdstructuur eerst voor advies voor aan de gemeenteraad. Daarna komt deze ter inzage en kunnen mensen reageren. Na eventuele aanpassing stellen burgemeester en wethouders de definitieve groenblauwe hoofdstructuur vast. Deze wordt jaarlijks geactualiseerd.


 

Dakloze mensen tijdelijk opgevangen aan de Hanzeweg

Om dakloze mensen een dak boven hun hoofd te kunnen blijven bieden, opent IrisZorg in opdracht van de gemeente een plek om te slapen aan de Hanzeweg 60. Onder de naam Tijdelijke Opvang Hanzehaven, opent deze voorziening half oktober en voor de duur van maximaal 2 jaar. Er is behoefte aan 30 extra plekken voor dakloze mensen uit de regio Deventer. Die extra opvang kan op deze locatie. Dit geeft ruimte om de opvang aan de Polstraat terug te brengen naar het oorspronkelijke aantal van 19.

Niemand hoeft in Deventer op straat te slapen. Die boodschap heeft de gemeente Deventer de laatste jaren steeds uitgedragen en kunnen realiseren. De afgelopen periode is dit doel onder druk komen te staan. De 24-uursopvang aan de Polstraat 8 – 10 is bedoeld voor 19 mensen op een eenpersoonskamer, maar al langere tijd worden er 36 mensen opgevangen. Dat zorgt voor een grote druk op cliënten, omwonenden en medewerkers; de grens is bereikt.

Sociale stad

Wethouder Ilse Duursma (Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang): “We zijn in een situatie beland dat we mensen die een beroep doen op de 24-uursopvang, moeten weigeren. Dat past niet bij Deventer als sociale stad en wij willen graag dat iedere inwoner een dak boven zijn hoofd heeft.”

De situatie nu leidt tot overlast en onwenselijke situaties in de (directe omgeving van de) Polstraat. “Daar komt bij dat IrisZorg niet meer de zorg kan leveren die de mensen aan de Polstraat nodig hebben. Dat vraagt op heel korte termijn om een oplossing en die hebben we gevonden,” aldus Duursma.

Alleen ’s nachts

Dakloze mensen kunnen de nacht doorbrengen in de Tijdelijke Opvang Hanzehaven. Zij kunnen hier tussen 17.00 en 09.00 uur verblijven. Tot 21.30 uur hebben mensen toegang tot de nachtopvang. Er is beveiliging aanwezig en vanaf de start is er een meldpunt voor eventuele meldingen van overlast.

Oekraïense vluchtelingen

Momenteel wonen aan de Hanzeweg 60, in een ander deel van het gebouw, zo’n 100 Oekraïense vluchtelingen. Deze mensen wonen tijdelijk op deze locatie, die, zodra het niet meer nodig is, bestemd is voor arbeidsmigranten. De Oekraïense vluchtelingen en de opvang voor dakloze mensen bevinden zich in gescheiden delen van het gebouw.

Meer informatie

Op de pagina Tijdelijke opvang Hanzehaven vind je meer informatie