Stedendriehoek

Nederlanders drinken gemiddeld 4,1 kopjes koffie per dag

Op 1 oktober 2020 wordt door de leden van de Internationale Koffie Organisatie (ICO) en andere koffieliefhebbers de ‘Internationale Dag van de Koffie’ gevierd. Op deze dag staat alles wat met koffie te maken heeft centraal: van de boerderij waar de koffiebonen verbouwd worden tot aan het moment waarop het door de consument gedronken kan worden.

De eerste officiële Internationale Dag van de Koffie vond plaats op 1 oktober 2015. Deze dag werd in maart 2014 al uitgeroepen door de ICO als officiële internationale koffiedag. Het is geen toeval dat 1 oktober gekozen is. Ieder jaar start namelijk op deze dag het nieuwe koffiejaar.

In sommige landen wordt koffie op een andere dag gevierd. Zo is de laatste zaterdag van september in Duitsland benoemd tot ‘Tag des Kaffees’ en in Nederland is de vierde dinsdag van deze maand, 22 september, Nationale Koffiedag. In ons land is het een initiatief van Fortune Coffee. Zij wil op deze dag ondernemers samenbrengen, om nieuwe ideeën op te doen en elkaar beter te leren kennen.

Nederlandse koffieleuten

Wereldwijd zijn Nederlanders een van de grootste koffieleuten. Gemiddeld drinken wij 8,4 kilogram koffie per persoon per jaar. Op nummer 1 staat Finland (met 12 kilogram) en nummer 2 Noorwegen (met 9,9 kilogram). Wij drinken gemiddeld 4,1 kopjes koffie per dag, blijkt uit het nationaal Koffie- en Theeonderzoek (uitgevoerd door Ruigrok Netpanel). 45 procent drinkt het liefst zwarte koffie, gevolgd door cappuccino (26 procent) en latte macchiato (7 procent). Vooral mannen geven de voorkeur aan zwarte koffie; vrouwen hebben het liefst koffie met melk (zoals cappuccino, koffie verkeerd en latte macchiato).

Sociale interactie

Naast dat veel mensen aangeven dat zij koffie ‘gewoon lekker vinden’ blijkt uit een voorgaande Koffiemonitor van NESCAFÉ dat koffie een cruciale rol speelt in de sociale interactie op kantoor. 59 procent van de respondenten gaven aan dat wanneer zij een kopje koffie voor zichzelf halen, dit ook gelijk voor een collega doen. Overigens doen vrouwen dit vaker dan hun mannelijke collega’s.

De oorzaak dat koffie een rol speelt in de sociale interactie op kantoor, heeft te maken met de digitalisering en opkomst van flexplekken. Hierdoor is de behoefte aan menselijk contact groter geworden. Bijna de helft van de respondenten vindt in het bestaande bedrijfsleven een sfeervolle koffiehoek met smaakvolle koffie onmisbaar. Hierbij heeft niet alleen de inrichting, maar ook de koffievariatie invloed op de interactie. Als er alleen zwarte koffie wordt aangeboden haalt 48 procent van de respondenten voor elkaar koffie, bij drie varianten haalt 54 procent voor elkaar koffie en bij meer dan drie varianten haalt zelfs 66 procent voor elkaar koffie.

Coronavirus

Door de komst van het coronavirus werd er even geen koffie voor elkaar gehaald. Uit de cijfers van het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet’s, bleek dat zij in het eerste halfjaar van 2020 een recordomzet heeft gehaald met koffie voor thuisdrinkers. Consumenten gingen ook duurde koffiesoorten drinken en meer bestellen via webwinkels. Dit maakte de daling in de leveringen aan de horeca en bedrijven een beetje goed, al vindt er nu weer een stijging plaats.

Export en productie

Als we het hebben over de wereldwijde koffieproductie van het afgelopen koffiejaar (2019-2020), maakt de ICO een schatting van 168,01 miljoen zakken, een daling van 2,9 procent vergeleken met het voorgaande jaar. De wereldwijde koffieconsumptie wordt geschat met 0,3 procent te stijgen tot 168,49 miljoen tassen, wat lager is dan het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage van 2,2 procent in de afgelopen twee decennia. De sterke groei aan het begin van het seizoen zal naar verwachting worden gecompenseerd door een wereldwijde economische vertraging. In juni 2020 daalde de wereldwijde koffie-export met 5,3 procent tot 10,57 miljoen zakken in vergelijking met juni 2019, mede door lagere productie.

Bron: Beleven.org, Nestleprofessional.nl, Nationaal Koffie- en Theeonderzoek, JDE Peet’s en ICO