Stedendriehoek
De overgrote meerderheid van de leerkrachten geeft aan dat hun school vrij gemakkelijk is overgestapt op het (wederom) verzorgen van afstandsonderwijs. De helft van de leerkrachten geeft aan dat hun school geen kinderen heeft die ‘uit beeld zijn’, een derde geeft aan dat er kinderen nu (tijdens de tweede lockdown) uit beeld zijn, maar dat het er nu minder zijn dan tijdens de eerste lockdown.
Een relatief grote groep leerkrachten verwacht – vanuit het perspectief van hun leerlingen – grote problemen als de basisscholen tot aan de voorjaarsvakantie gesloten blijven. Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat op 11 en 12 januari 2021 is verricht onder 1.035 leerkrachten die lesgeven aan groep 1/2 tot en met 8 op een basisschool. Het onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies (een zelfstandig onderzoeksbureau, niet te verwarren met de Dienst Uitvoering Onderwijs).
De helft van de leerkrachten geeft aan dat op hun school noch tijdens de eerste, noch tijdens de tweede lockdown kinderen uit beeld waren/zijn. Een derde van de leerkrachten (34%) geeft aan dat ook tijdens de tweede lockdown leerlingen uit beeld zijn, maar dat het er minder zijn dan tijdens de eerste lockdown. Voor 7% van de leerkrachten geldt dat er nu (tijdens de tweede lockdown) ongeveer evenveel kinderen uit beeld zijn als in de eerste lockdown en een relatief kleine groep leerkrachten (3%) geeft aan dat het er nu juist meer zijn.
De overgrote meerderheid van de leerkrachten (83%) geeft aan dat hun school vrij gemakkelijk is overgestapt (in de week voor de kerstvakantie) op het verzorgen van afstandsonderwijs. De meerderheid (55%) geeft aan dat de schoolleiding er alles aan doet om de leerkrachten daarbij te ondersteunen. Maar dat laat onverlet dat leerkrachten wel de nodige problemen zien:
Bijna twee derde (61%) verwacht grote problemen (vanuit het perspectief van de leerlingen) als de leerlingen pas na de voorjaarsvakantie weer naar school kunnen. Als problemen worden vooral genoemd: