Stedendriehoek

Van ‘ergens’ in de top 200 naar vijfde, derde en eerste plek MKB-vriendelijke gemeente: ‘Zo’n hoge ranking krijg je alleen door samen te werken’

In 2016 stond Deventer ‘ergens’ in de top 200 van meest MKB-vriendelijke gemeente van Nederland. Het was geen notering om trots op te zijn. Dat is inmiddels wel anders. Nu, vijf later, heeft de stad zich hoog in de lijst geplaatst met de vijfde plek, van het totaal van 350 gemeenten. Deze stijging in de lijst is niet het resultaat van achterover leunen, maar van een actief beleid waarbij ontwikkeling en samenwerking volop is ingezet.

Wethouder Thomas Walder is trots op de stad: “Vijfde plek in de lijst MKB-vriendelijke gemeente, maar ook een derde plek in de ranking voor steden en zelfs een eerste plek op de onderdelen Tevredenheid en Lokale lasten. Daarbij kreeg onze stad ook nog eens, samen met twee andere gemeenten, een eervolle vermelding voor de coronadienstverlening. Zo’n stijging in de ranking krijgt een stad niet zomaar, die krijg je alleen door samen te werken met goede partijen.”

Geen tijd voor nadenken, wel voor actie

Wat betreft de coronadienstverlening is Deventer opgevallen door het direct inspringen in de situatie. “Tijdens het begin van de coronacrisis zijn er direct tal van initiatieven ontstaan. Als een van de eerste steden had Deventer een website online gezet die concreet uitnodigde tot lokaal winkelen. Met alle deelnemende ondernemers, de mogelijkheden, er werd weinig aan het toeval overgelaten en het werkte. Er werd massaal lokaal gekocht. Niet eerst maanden overleg over wat we moesten doen, nee, er was direct actie nodig. Binnen no time was ook de Coronahelpdesk opgezet, middels een fantastische samenwerking tussen het Ondernemershuis, gemeente Deventer, Deventer Kring van Werkgevers (DKW), Bedrijven Parkmanagement, Stichting Deventer Binnenstadsmanagement, VNO-NCW stedendriehoek, ZP Deventer en Koninklijke Horeca Nederland (KHN).”

Walder geeft aan dat de pandemie in Deventer iets minder impact heeft gehad dan landelijk. “Gelukkig. Zo waren er hier zo’n twaalf procent minder overnachtingen dan voor de pandemie, een percentage dat is te overzien, vooral gezien het landelijk om dertig procent ging. Maar zo’n getal zegt niet alles. Onder andere de horeca zat maanden dicht en tijdens sommige perioden waren de winkelstraten uitgestorven. Sommige ondernemers hebben het echt zwaar gehad, of nog steeds, of gaan het nog zwaarder krijgen. Gebrek aan personeel en daardoor niet fulltime open kunnen zijn, starters waarvoor in eerste instantie geen overheidsregeling was doordat zij geen cijfers konden laten zien, maar ook ondernemers die het mentaal niet aankonden. Want de pandemie vroeg om creatief denken, kijken naar mogelijkheden en vooruit kijken. Ineens kwamen er zoveel problemen om de hoek kijken. En bij al deze aspecten kan het Ondernemershuis helpen.”

Contact houden met ondernemers

Het Ondernemershuis hielp voor de coronacrisis tientallen ondernemers per jaar. Met opstarten, meedenken, veranderingen aanbrengen van het businessmodel, et cetera. Nu staat de teller op zo’n 150 ondernemers aan wie hulp wordt geboden. “Het is belangrijk dat we ondernemers zo snel mogelijk helpen. De Tozo zorgt voor verlichting, maar is niet voldoende om van te leven en te ondernemen. Met tijdige hulp willen we voorkomen dat ondernemers in de problemen komen. Bijvoorbeeld door samen naar hun businessmodel te kijken en waar nodig aan te passen. Soms biedt omscholing een uitkomst. En als er onvoldoende toekomst is, helpen we een ondernemer gecontroleerd te stoppen.”

Sinds de coronacrisis gaat de hulp aan ondernemers verder. “Ondernemers worden nagebeld. Contact houden is zo belangrijk. Hoe gaat het nu? De pandemie duurt maar voort en dat kan leiden tot nieuwe vragen of problemen. Alles om op tijd actie te kunnen ondernemen als dat nodig is. Er wordt bij het Ondernemershuis bijvoorbeeld ook gekeken of de ondernemer mentaal sterk genoeg is, vooral nu in deze bizarre periode. Is dat niet zo, dan betekent dat niet dat de onderneming stoppen de optie is, er kan ook coaching worden geboden. Concrete hulp. Zo kun je werken aan jezelf en tegelijkertijd aan je onderneming.”

De boodschap van Walder aan ondernemers is duidelijk. “Wij, en daarmee bedoel ik alle samenwerkende partijen, willen onze ondernemers helpen. Daar is iedereen bij gebaat: de ondernemers, de stad, maar ook niet te vergeten de klanten van ondernemers. We willen faillissementen voorkomen en ondernemers gezond houden; daarom is er flink geïnvesteerd in de Coronahelpdesk. Dus, ben je ondernemer en zie je het niet meer zitten? Of heb je vragen over je onderneming waar je tot nu toe geen antwoord op hebt kunnen vinden? Of vraag je je af hoe je je kunt wapenen tegen en tijdens overmachtsituaties zoals de pandemie die, naast de zorg, ondernemers nu al anderhalf jaar in de greep houdt? Wacht dan niet, maar neem direct contact op met het Ondernemershuis.”