Columns
Peter van den Boom
Het zal de regelmatige bezoeker van dit hoekje in de krant waarschijnlijk niet erg verbazen wanneer ik opmerk dat ik een enorme supporter van Europa ben. Was FC Europa een voetbalclub geweest, dan had ik mijn seizoenkaart elke zomer weer zonder morren verlengd, ondanks die onvermijdelijke jaarlijkse prijsverhoging en hoe slecht de resultaten in het voorbije seizoen ook waren geweest. Ik geloof namelijk heilig in het concept van samenwerkende landen. In een steeds grimmiger wereld kun je volgens mij alleen gezamenlijk een vuist maken tegenover de onverwachte en vaak ongewenste escapades van veel grotere en machtiger economieën. Die walsen anders zonder al te veel scrupules over de belangen van veel kleinere landen heen. Groot voordeel is ook dat landen die economisch vervlochten zijn, geen goede redenen hebben om elkaar de hersens in te slaan. Daardoor leven we nu al ruim 80 jaar in vrede en welvaart, in elk geval in West-, Zuid- en Noord-Europa.
Natuurlijk is het ook in onze hoek van de wereld geen paradijs; er zijn immers fikse problemen op te lossen en veel inwoners zijn permanent boos en/of teleurgesteld. Maar het wil er bij mij niet in dat je al die problemen gaat oplossen door de grenzen weer te sluiten om zo boze buitenlanders of ongewenste bezoekers buiten de deur probeert te houden. Toch zijn er in veel landen politieke partijen die een FC Eigen Land in hun verkiezingsprogramma’s aanprijzen en er nog mee scoren ook. Eigenaardig is dat toch. FC Great Britain werd in 2016 met veel bombarie opgericht, maar is na 10 jaar aanmodderen niet echt een succesverhaal geworden. Inmiddels zijn ze roemloos gedegradeerd uit de hoogste divisie met een schuld van tientallen miljarden euro’s. Toch blijkt een van hun meest luidruchtige supporters, de rasopportunist Nigel Farage, nog steeds heel populair onder grote groepen Britse kiezers, die blijkbaar net als overal elders in Europa last hebben van een kortlopend geheugen. Wilders’ PVV opteert bij ons ook nog steeds voor de oprichting van FC Nederland, dat al onze problemen wel eventjes zal gaan wegspelen. Ook in landen als Duitsland en Frankrijk willen steeds meer mensen een eigen club. Ik ga deze zomer voor straf daarom maar eens naar een ander continent op vakantie, dat zal ze leren!