Entertainment

Tien dagen lang coronaproof vermaak in Deventer

Deventer Op Stelten 2021 – Binnen de Perken wordt een ongekende festivaleditie, die plaatsvindt van vrijdag 2 tot en met zondag 11 juli. Het festival is op zoek gegaan naar een passende opzet, die binnen de beperkingen van de coronamaatregelen plaats kan vinden.

Waar in andere jaren 120.000 bezoekers gedurende drie dagen van bijzondere internationale producties genoten, wordt het programma dit jaar gespreid over tien dagen, met 1-op-1 voorstellingen, theatrale wandelingen, installatievoorstellingen en voorstellingen voor maximaal 30 personen. Er zal dit jaar ook gereserveerd moeten worden voor de voorstellingen.

Het programma laat zien dat dit een editie is die alleen nú plaats kan vinden. Voorstellingen die raken zonder aan te raken, op solistische wijze op zoek naar je eigen identiteit, over social distancing, elkaar missen, voorstellingen die gemaakt zijn in tijden van corona. Een programma vol intieme voorstellingen, acrobatiek en circustheater, urban dance en moderne dans, poëzie en muziektheater, humoristisch en clownesk buitentheater, jong talent en meer.

Installatievoorstellingen en theatrale wandelingen

Doorlopend te zien is de wereldpremière van de installatie dRift van Ilotopie (Frankrijk). Tien dagen lang staan in de Buitengracht (Singel/Rijsterborgherpark) 100 transparante, mensachtige figuren. Een ode aan het publiek van Deventer op Stelten. De silhouetten verbeelden het leven in de stad en staan voor het stilstaan van het sociale leven.

Buitentheater in Binnentuinen

Twee seconden zou het duren om deze pop-up tenten op te vouwen… Cie du Petit Monsieur (Frankrijk) laat in een voorstelling vol humor en vertedering zien dat het een bijna onmogelijke missie is.

In ‘Goodbye Persil’ van Cie L’Abre à Vache (Frankrijk) gaan twee broers op een verdachte missie met een grijze Twingo en bivakmutsen. Een ode aan broederschap, aan spelletjes en verbeeldingskracht en vooral aan het leven! Een voorstelling vol humor, verrassing en ontroering, te zien van vrijdag 9 tot en met zondag 11 juli te zien op de Sluisstraathof.

Een moment van introspectie, 1-op-1 voorstellingen

In de achtertuin van het Stadhuis is de installatievoorstelling ‘NIETS’ van d.ief (België) te zien. Dieter Missiaen en Ief Gilis omarmden de leegte, corona werd hun muze en zo ontstond een onverwachte samenwerking tussen de twee artiesten. Het resultaat is een installatievoorstelling waar publiek, artiest en tijd elkaar ontmoeten. Ieder in zijn eigen kot en toch dichtbij. Wees van 2 tot en met 11 juli welkom om telkens 7 minuten ‘NIETS’ te beleven.

Raken zonder aan te raken

De voorstelling ‘Applaus’ van Circus Ronaldo (België) is ontstaan in een grote culturele stilte. Het verhaal van een circus zonder publiek, de eenzaamheid van een artiest waar niemand naar kijkt, een clown zonder lach en een dichtgetimmerde ingang. Als publiek neem je geen plaats op de tribune van de circustent, maar ga je van wagen naar wagen, van personage naar personage.

Circus zoals je het nooit eerder zag

Panama Pictures (Nederland) is met twee voorstellingen te zien in de theaterzaal van Mimik, van vrijdag 2 tot en met zondag 4 juli. De voorstelling ‘Stripped’ is een intiem portret van een man die probeert te achterhalen wie hij in wezen is.

Cie Monad (Frankrijk) brengt in de voorstelling ‘Yin Zéro’ jongleren en dansen samen. Het duo voert een haast hypnotiserende derwisjdans uit, waarbij de choreografie het ritme van de trance bepaalt. De Nederlandse première van de voorstelling is van 2 tot en met 4 juli te zien in de Bergkerk.

Waar urban klassiek ontmoet

Vincent Warin van Cie 3.6/3.4 (Frankrijk) neemt ons met niets meer dan een BMX en een cello mee naar een poëzie tussen absurditeiten en realiteit. Wat een solo leek, blijkt een duet tussen man en fiets.

In de solovoorstelling van Yann Lheureux (Frankrijk) worden parkour en urban hiphopdans gemixt met klassieke muziek en moderne dans. ‘Flagrant Délire’, te zien in de Molenstraat (parkeerterrein), is een woordeloze en muzikale interpretatie van de mythe van Icarus: door de tonen van Vivaldi doorstaat danser Louis Davion een repetitieve zoektocht naar identiteit. De voorstelling is te zien van vrijdag 9 tot en met zondag 11 juli.

Dans en de taal van het lichaam

In ‘Engel’ van Marta en Kim (Nederland) zien we twee performers – een circusacrobate en een danser – die werken met lichaamsgewicht, momentum en richting. Een fysiek duet over de innerlijke strijd van ieder mens met de verschillende kanten van onszelf en de dingen in ons leven waar we niet direct betekenis aan kunnen geven. ‘Engel’ is van 2 tot en met 4 juli te zien in de grote zaal van de Deventer Schouwburg.

Objectentheater

‘Trip Tout Petit’ is een boekingskantoor voor kleine, intieme dagdroomreisjes. De voorstelling van Audrey et Moi (België) is op zaterdag 10 en zondag 11 juli te zien in de Bibliotheek. Via inventief papiertheater, pop-upsystemen, objectentheater en zelfs verrassingen in de uniformpjes van twee dames, wordt het publiek meegevoerd naar een zelfgekozen bestemming.

Identiteit en gender

Met twee performers, een violist en een onophoudelijke rij outfits brengt Zwermers (Nederland) met de voorstelling ‘Pan~// Catwalk’ een ode aan de kleurrijke en veelzijdige mens.

Muziektheater

Muziektheater BOT (Nederland) staat met de nieuwe voorstelling ‘KLAP’ van 2 tot en met 4 juli in Burgerhaven. De voorstelling ‘KLAP’ biedt de verbeelding een welkome quarantaineplek, in de hoop dat verandering ons troost of perspectief kan bieden. KLAP is een beeldend, visueel en muzikaal avontuur met bedrieglijk eenvoudige trucage en fysiek spel.

Even een break nodig van het buitentheater? ‘Hoogtevrees’ vindt dit jaar plaats in de tuin van het Burgerweeshuis van 9 tot en met 11 juli. Het volledige programma is te vinden op: www.deventeropstelten.nl