Entertainment

Muzikale ode aan twee middeleeuwse vrouwen

Op 22 april verschijnt PELGRIM, het debuut van de Nederlandse saxofoniste Lotte Pen. Het album gaat 21 april in Utrecht (Tivoli Vredenburg) in première. Op 27 mei doet Pen ook haar thuisstad Deventer (Lebuïnuskerk) aan.

PELGRIM is de laatste halte op de reis die Pen de afgelopen jaren heeft afgelegd. Van een klassiek geschoold musicus die vooral de muziek van dode componisten ten gehore brengt naar een popmuzikant die haar eigen composities is gaan spelen.

Spannende serie in de Middeleeuwen
PELGRIM klinkt nu eens als de soundtrack van een spannende Netflix-serie en dan weer als muziek uit een gotische kerk in de Middeleeuwen. Het album is dan ook een muzikale ode aan twee sterke vrouwen uit de 12de en 13de eeuw: componiste Hildegard von Bingen en schrijfster Hadewych. Het album opent met ‘Orewoet’: een typisch Hadewych-woord, zegt Pen. “Het is een oud Nederlands begrip, dat zoveel betekent als: hartstochtelijk verlangen naar de minne. Naar het goede en het schone.” Ook de mysterieuze antifonen van Von Bingen zijn te herkennen. Iedere track klinkt vervolgens als een nieuwe pleisterplaats op een route die de luisteraar helpt om ‘de weg van buiten naar binnen’ te vinden.

Samen met oude en nieuwe collega’s
Pen laat zich op haar album vergezellen door collega’s uit zowel haar vroegere muzikale periode (zoals Omar Tomasoni, eerste trompettist van het Koninklijk Concertgebouw Orkest) als haar nieuwe artistieke wending (zoals Mischa Porte, drummer bij onder andere Pitou en Douwe Bob). Ook succes-zangeres Sterre Konijn en Marleen Wester (Dudok String Quartet) zijn te horen.

Lotte Pen speelde al in concertzalen in Tokio, Sint-Petersburg, Jakarta en New York en componeerde muziek voor onder meer het festival Sweelinck aan de IJssel. Zij deed mee aan rondreizend popfestival Popronde en werd geselecteerd als beste producer uit Oost-Nederland voor Nieuwe Elektronische Waar. Op streamingdienst Spotify worden haar singles tienduizenden keren per maand beluisterd.