Entertainment

Bang voor Kunst: ‘Mens, doe eens normaal’

Het programma Bang voor Kunst is samengesteld in het kader van ‘Overijssel viert 75 jaar vrijheid’. Daarom is vorige week, op Bevrijdingsdag, een video gelanceerd waarin men een kijkje kan nemen in de tentoonstelling. Hierin worden de werken van de deelnemende kunstenaars in beeld gebracht, met daarbij beknopte informatie over het verhaal achter de werken. De tentoonstelling staat nog tot en met 13 juni in Kunstenlab, Havenplein 20 in Deventer, en de organisatie hoopt van harte dat iedereen nog de kans krijgt om de kunstwerken in het echt te komen bewonderen.

De expositie bevat werken van Olphaert den Otter, Domenique Himmelsbach de Vries en Wessel Westerveld. Het spanningsveld tussen kunst en politiek, (zelf)censuur en artistieke vrijheid staat centraal in deze tentoonstelling in Kunstenlab. In de tentoonstelling worden verbindingen gelegd en parallellen getrokken tussen de geschiedenis van de entartete kunst en actuele kunst. Waarom heeft de politiek soms de neiging kunst aan banden te leggen? Waarom en voor wie kan kunst iets zijn om bang van te zijn? Met dit onderwerp kun je museumzalen vullen en dan nog heb je geen compleet overzicht. Kunstenlab kiest ervoor drie uiteenlopende voorbeelden te tonen. De drie kunstenaars tonen werk met een politieke insteek óf werk dat zo opgevat wordt.

De kunstenaars

Geluidskunstenaar Wessel Westerveld deed samen met cultuurfilosoof John Heymans onderzoek naar de Intonarumori van Luigi Russolo; atonale instrumenten die Russolo ‘lawaaimachines’ noemde. De Intonarumori lijken op basis van atonaliteit te vallen onder ‘Entartete Musik’, maar maken daarentegen ook onderdeel uit van het futurisme dat juist een duidelijke link met het fascisme had. Wessel Westerveld heeft replica’s gebouwd van de Intonarumori en maakte ook een aantal eigen variaties.

Olphaert den Otter legt in zijn kunstwerken een niet-ideaal landschap vast. Hij toont impliciet de impact van klimaatverandering en de gevolgen van het menselijk handelen – en daarmee van de politiek/macht – op het landschap. De mens is niet zichtbaar, maar het is overduidelijk dat de mens/machthebber wel de oorzaak is van de rampen of effecten van rampen in zijn schilderijen. Je ziet geen idyllisch landschap en daarmee past het niet bij het ideaalbeeld dat sommige politici van onze omgeving hebben of getoond willen zien.

Domenique Himmelsbach de Vries levert op een veel meer expliciete manier commentaar op het huidige politieke populisme in zijn project Wilderswebwinkel.nl. Deze webwinkel met fikse kortingen biedt alle mogelijke Wilders-producten aan: van een Wilders-dekbed, een Wilders-tuinkabouter tot het bordspel ‘Mens, doe eens normaal’ als variant op ‘Mens erger je niet’. Met deze installatie – de inventaris-uitverkoop van de Wilderswebwinkel – vertelt Domenique over de rol die kunst voor hem heeft in onze maatschappij: satirisch en ondermijnend.

Totaalprogramma

Naast de tentoonstelling Bang voor Kunst in Kunstenlab, omvat het totaalprogramma nog meer. Op 19 mei is er een panelgesprek Bang voor Hiphop in het Burgerweeshuis, op 30 mei staan een lezing van John Heymans en een concert van Kraftformer in Kunstenlab op de agenda en op 13 juni, de slotdag van de expositie, een lezing van Jonas Staal in Kunstenlab. Voor meer informatie: kunstenlab.nl/nu-te-zien/tentoonstelling-bang-voor-kunst