Stedendriehoek

Wat mogen we verwachten van de autobranche in 2021?

2020 is met recht een rampjaar gebleken voor de auto-industrie. Kijken we uitsluitend naar de verkoopcijfers, dan zijn deze in Europa met meer dan een kwart afgenomen. Dat is slechts een klein gedeelte van de totale gevolgen van de coronapandemie en -maatregelen. Aanverwante bedrijven (producenten van auto-onderdelen en accessoires) vallen hier buiten het beeld. Net als de garages, die vaak nee hebben moeten verkopen omdat zij klanten niet konden of mochten helpen.

De voorspelling was dat 2021 een veel beter jaar zou worden, omdat de consument massaal naar de dealer zou gaan omdat de aanschaf van een andere of nieuwe auto uitgesteld zou zijn. De eerste stappen in 2021 doen anders vermoeden. Zeker nu de showrooms op slot zitten en de overheid een blunder maakte op de website waardoor proefritten afgezegd moesten worden.

De eerste week van 2021; de eerste blunder van de rijksoverheid
Verschillende autodealers hadden goede hoop voor de start van het nieuwe jaar. Zeker met de proefritten die geboekt waren door potentiële klanten, die alleen nog aan huis een proefrit aangeboden mogen krijgen. Op de website van de rijksoverheid stond echter aan het begin van het nieuwe jaar dat dit niet langer toegestaan was. Bovag adviseerde direct om alle proefritten te annuleren, omdat het risico op een fikse boete voor de klant simpelweg te hoog was. Dit advies werd door de meeste dealers opgevolgd om problemen te voorkomen.

Op 7 januari werd de tekst op de website aangepast; er was een fout gemaakt door een ambtenaar die waarschijnlijk nog even in het ritme moest komen na de lange vakantie. Proefritten aan huis zijn gewoon toegestaan, zolang de klant alleen in de auto zit tijdens het rijden en de auto op een openbare plek overhandigd wordt. Het is onduidelijk hoeveel van de geplande proefritten uiteindelijk doorgang hebben kunnen vinden op een ander moment.

Wat zijn de regels nou eigenlijk precies?
Ben jij ook een beetje in verwarring onderhand en ben je op zoek naar een garage of een auto? Dan zetten we de regels nog even kort onder elkaar voor je zodat je weet waar je op kunt rekenen tot medio februari:

• Showrooms zijn gesloten

• Garages zijn open, maar uitsluitend voor reparaties en onderhoud. De autoruit laten vervangen mag dus wel, extra accessoires in laten bouwen mag niet

• De showroom mag gebruikt worden als wachtruimte voor garageklanten

• Zakelijke rijders mogen gewoon kopen en leasen bij de dealer, maar hiervoor mag de showroom niet gebruikt worden

• Proefritten mogen, maar uitsluitend aan huis

• Verkochte auto’s mogen alleen aan huis of op een openbare plek aan de koper overhandigd worden, niet in de showroom

Was 2020 het jaar van verliezen voor de volledige auto-industrie?
De berichten vanuit de autobranche zijn in 2020 voornamelijk negatief gestemd geweest. Maar er is één grote uitzondering. De elektrische auto heeft namelijk een flinke doorstoot laten zien op de Nederlandse wegen. Absolute cijfers zijn op het moment van dit schrijven nog niet openbaar gemaakt. De vroege rapporten laten echter een duidelijk beeld zien; het aantal elektrische auto’s is in 2020 verdubbeld in Nederland.

Volgens de ANWB waren er begin december 2020 al 145.000 elektrische auto’s op de weg, wat een verdubbeling is ten opzichte van 2019. BOVAG is het niet eens met deze cijfers en zegde toe dat de grens van 150.000 al overschreden is.

Zet deze trend door in 2021?
De kans is groot dat de trend doorzet, want de grootste voordelen die in 2020 genoemd werden, worden nog groter aankomend jaar. Wat vooral belangrijk was, is dat het aanbod aan ‘goedkopere’ modellen uitgebreid is. Bijna 10 modellen werden toegevoegd aan het scala aan elektrische auto’s met een aanschafprijs onder de € 50.000 (exclusief eventuele aankooppremies).

Dat is niet de enige reden voor de toegenomen interesse. Een ander punt is de range anxiety die aanzienlijk afgenomen is. Met range anxiety wordt de angst bedoeld voor een lege accu voordat de eindbestemming of het volgende laadpunt bereikt kan worden. Die angst is afgenomen vanwege twee ontwikkelingen:

• De actieradius van de nieuwere modellen ligt steeds hoger
• Het laadnetwerk in Nederland wordt steeds beter

Overigens heeft Nederland al langere tijd de voortrekkersrol wanneer het gaat om het aantal laadpalen per vierkante kilometer; de voorsprong op dat gebied is zo groot dat dit voorlopig ook niet zal veranderen.

Welke gevolgen heeft dit voor de automarkt als geheel?
De showrooms zitten op slot de komende tijd. Binnen komen kijken naar het aanbod mag ook niet. Wat houdt dit nou concreet voor jou in wanneer je op zoek wilt of bent naar een andere auto? Het betekent dat we ook hiermee meer gebruik (moeten) gaan maken van het internet. En dat is goed te merken. Het is namelijk aanzienlijk lastiger geworden om een geschikte occasion te vinden. De tweedehandsmarkt voor auto’s is sterk onder druk komen te staan.

Hierbij tellen twee voordelen sterk mee. Op deze markt zijn geen coronamaatregelen te vinden én de modellen zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan de nieuwe modellen die bij de dealer op de website staan.  De markt voor nieuwe auto’s zal zeer waarschijnlijk meer en meer verhuizen naar het internet, zeker omdat op dit moment onduidelijk is hoelang de coronamaatregelen blijven gelden in Nederland. Een toekomstperspectief ontbreekt op dit moment, dus de showroom kunnen we voorlopig wel vergeten.

En wanneer ik reparaties nodig heb aan mijn auto?
Heeft u reparaties of onderhoud aan uw auto nodig, dan is dit wat lastiger dan voorheen, maar zeker niet onmogelijk. Neem tijdig contact op met uw garage zodat de reparatie ingeboekt kan worden; de garages hebben verschillende maatregelen en richtlijnen die zij na moeten leven waardoor er meer planning nodig is.

Moet uw voorruit vervangen worden omdat de ruitschade vervelend is, gevaarlijk kan zijn of zelfs de wettelijke grenzen overschrijdt? Dan is dit makkelijker om aan huis te laten regelen, zodat u geen hinder ondervindt van de maatregelen die voorgeschreven zijn door de wetgever. De voorruit laten vervangen kan immers gewoon op locatie door experts die zelf weten waar zij rekening mee moeten houden in deze tijd.