Stedendriehoek

Tuinmeubelen dit jaar duurder door hoge zeevrachttarieven

De kosten om een product van China naar Europa per zeecontainer te vervoeren zijn de afgelopen maanden gestegen tot het hoogste niveau ooit . De grootste oorzaak hiervoor is het tekort aan zeecontainers. De importprijs van een zeevrachttransport is vier tot vijf keer zo hoog als twee jaar geleden. Dit is een erg grote stijging die voor iedereen merkbaar zal zijn of worden. Het is de verwachting dat deze hoge prijzen nooit meer tot het oude niveau terug zal keren. In dit artikel wordt uitgelegd wat de oorzaken van deze prijsstijging zijn.

Corona
De wereldeconomie is volledig op zijn kop gezet door de coronapandemie. Het virus Covid-19 vindt zijn oorsprong in China. De Chinese fabrieken en havens zijn destijds heel plotseling gesloten en de containerschepen werden geschorst waardoor de Chinese export totaal instortte. Bedrijven buiten China voorzagen een crisis en bestelden daardoor minder spullen, maar tegen alle verwachtingen in steeg de vraag van veel spullen. Dit had twee oorzaken:

• Thuiswerken werd de nieuwe standaard. Hierdoor kwam de handel in thuiskantoormeubilair, computers en webcams in een stroomversnelling.

• Reizen naar het buitenland werd moeilijk of onmogelijk, de horeca sloot en veel vermaak buiten de deur was er niet. Het geld dat hierdoor niet uitgegeven werd, werd deels gecompenseerd door online te winkelen voor bijvoorbeeld keukenapparatuur, sportapparaten en –attributen.

Door deze plotselinge piek in vraag naar producten, waarvan een groot deel uit China geëxporteerd wordt, ontstond er een tekort aan zeecontainers wat resulteerde in een containerinfarct. Dit veroorzaakte enorme vertragingen en hogere transportkosten.
Omdat veel tuinmeubelen vanuit China en Indonesië geïmporteerd worden, heeft ook de Nederlandse tuinmeubelenbranche te lijden onder de sterk verhoogde transporttarieven. Tuinmeubelen zijn tenslotte grote producten en er past maar een beperkte hoeveelheid in een container. Hierdoor zijn de totale kosten van het vervoer van de zeecontainer onder minder producten te verdelen, wat het voor de Nederlandse tuinmeubelverkoper duurder maakt om de meubelen naar Nederland te krijgen. Alexander Latour van Latour Tuinmeubelen vertelt hierover: “Door de extreme prijsstijging van de transportkosten in combinatie met de hoger geprijsde grondstoffen verwachten we dat de prijzen van tuinmeubelen volgend jaar gemiddeld met 15% zullen stijgen.”.

Problemen in het Suezkanaal
Naast alle drukte door de grote vraag aan producten vanuit Azië kwam daar in maart 2021 ook nog het debacle met het schip de Ever Given bij. Het blokkeerde een belangrijke vaarroute tussen Azië en Europa door overdwars in het Suezkanaal vast te komen zitten. Dit had voor de hele wereld consequenties doordat er veel vertragingen in transport ontstonden. Om de schade te beperken en/of de leverachterstanden in te halen werd de levering voor sommige havens overgeslagen of werden er andere routes genomen. Het hele logistieke plan van welke zeecontainer waar uit moet komen werd daardoor overhoop gegooid met extreem grote vertragingen en zeecontainers op verkeerde locaties tot gevolg.

In augustus 2021 moest een aantal havens in Zuid-China gesloten worden vanwege nieuwe Corona-uitbraken. Dit maakte de situatie van grote vertragingen nog erger, want andere havens raakten overvol omdat de schepen plotseling op andere locaties moesten aanmeren. Het duurde soms dagenlang voor een schip een andere haven in mocht om geladen of gelost te kunnen worden met alle gevolgen van dien.

Zeecontainertekort
Er zijn zo’n 180 miljoen beschikbare containers op de wereld. Dit zijn er niet genoeg, deels omdat de containers vaak niet op de plek staan waar ze nodig zijn en deels omdat er een run is op containers. De economie sneller groeit dan verwacht en waar een zeecontainer voorheen ongeveer 2000 dollar kostte, betaal je nu rustig rond de 24.000 dollar.

Doordat hogere transportkosten direct van de winstmarge van een importeur afgaan, is dit vooral storend voor importeurs en handelaars van grote, niet al te dure producten zoals tuinmeubelen, speelgoed en fietsen.

Een oplossing die voor de hand ligt is om meer containers en zeeschepen in te zetten, om meer havens te creëren en om grote storage locaties als buffer te gebruiken. Dit kost echter veel tijd en geld. Daar komt nog bij dat er ook extra havenpersoneel opgeleid moet worden, wat voor rederijen niet perse wenselijk is omdat de hoge tarieven voor hen juist gunstig zijn. Dit maakt het komen tot een oplossing een lastige zaak.