Stedendriehoek

Supermarktmanager Hans Muscus: ‘De klant komt altijd van rechts’

Foto: Leo ten Have Creatieve Communicatie

Op woensdag 9 oktober 2019 werd het nieuwe winkelcentrum Anklaar feestelijk geopend. De eerste bezoekers keken hun ogen uit in het enorme nieuwe filiaal van Albert Heijn. Met oog op de toekomst werd de winkel zo ingericht, dat die in november 2020 de XL-formule kon introduceren. In gesprek met supermarktmanager Hans Muscus vertelt hij hierover en hoe het is om al bijna 35 jaar dit beroep uit te oefenen.

Wat houdt het in om supermarktmanager te zijn? Hans vertelt: “Voorop staat dat je er voor de klant en medewerker probeert te zijn. De managementtaken houden met name in dat je ervoor zorgt dat iedere dag beter wordt dan de vorige. Je controleert processen en probeert calamiteiten te voorkomen en zo nodig op te lossen. Daarnaast draag je de visie uit. Een collega zei ooit: de klant komt altijd van rechts. Dat proberen we te onthouden.”

Van bijbaan tot manager

Hans begon als vakkenvuller bij de Albert Heijn en na het doorlopen van interne opleidingen, ontwikkelde hij zich door tot supermarktmanager. “Albert Heijn is een mooie opstap voor de toekomst. Het vak als supermarktmanager is dynamisch. Je hebt veel afwisseling en niet altijd een vooraf ingevulde agenda; op een dag kan van alles gebeuren. We kunnen flexibel zijn, doordat we zeven dagen in de week onze deuren openen. Bovenal vind ik Albert Heijn een mooi en interessant bedrijf. Op het gebied van food weten we goed waar we het over hebben. Dat zorgt wel voor een bepaalde trots.”

XL-formule

Het verschil met een Albert Heijn zonder XL-formule, is dat een winkel mét formule het grootste assortiment heeft dat binnen de supermarktketen verkrijgbaar is, zowel op het gebied van vers- als houdbaarheidsproducten. “Het winkelen is extra comfortabel, doordat er onder meer bredere gangpaden zijn en de winkel ruimer van opzet is. Mensen vinden al die ruimte soms wel overweldigend. We hebben voldoende plek om partners toe te voegen, bijvoorbeeld Sushi Daily, die dagelijks verse sushi bereidt, ook op bestelling. We hebben een inpandige Gall&Gall en een koffiehoek, die nu geopend is voor to go. In het weekend wordt er extra sfeer toegevoegd aan de winkel door onze huiskok, die donderdag tot en met zaterdag demonstraties geeft.”

Veranderingen

In de loop der jaren heeft de Albert Heijn zich steeds meer ontwikkeld. Wat Hans als het grootste verschil zit met 35 jaar geleden? “De techniek, die zichzelf steeds inhaalt. Processen worden compacter en simpeler. We worden geholpen door de tijd.” Zo is de gehele winkel voorzien van elektronische schaplabels en werd in 2019 de zelfscankassa geïntroduceerd. Men kreeg hiermee de keuze tussen één-op-één-contact met de caissière of makkelijk en snel zelfstandig de boodschappen afrekenen. “In de toekomst wordt dit alleen maar meer. Voorheen zagen wij vooral veel jongeren die hier gebruik van maakten. Corona heeft de toename van het gebruik wel versneld, omdat het menselijk contact wordt beperkt. Het voelt veilig.”

Als trotse supermarktmanager hoopt Hans dat in de toekomst ook klanten buiten Apeldoorn het winkelcentrum gaan herkennen en erkennen. “De kracht van de Anklaar is dat het aanbod aan winkeliers ontzettend breed en interessant is voor inwoners van randgemeentes. Men kan in de ruime parkeergarage de auto twee uur gratis parkeren. Vanuit hier loopt u bijna gelijk de Albert Heijn in.” Kijk voor meer informatie en het Paasassortiment op www.ah.nl.