Columns
Arnold Zweers
Arnold Zweers
Het bord staat er al. Langs de Wilhelmina Druckerstraat. De gemeente Apeldoorn gaat de straat ‘veiliger en groener’ maken. Meer groen in de stad, prima plan. Als het maar niet ten koste van de doorstroming gaat. Want nu al hoopt het verkeer zich hier regelmatig op. Een paar voorsorteerstroken op de kruising met de Asselsestraat zouden wonderen doen. Als de stadsbus daar zijn halteplaats krijgt in plaats van in de Nieuwstraat en pakjesbezorgers hun wagen stallen op straat omdat parkeerplaatsen verdwijnen voor groen, ontstaat een fiks probleem. Nu al kennen smalle woonstraten als Hoogstraat en Sprengenweg veel sluipverkeer. Dat wordt dan alleen maar erger.
Apeldoorn en Groningen zijn de steden ‘waar de mensen er het langst over doen om op hun werk te komen.’ Aldus de TomTom Traffic Index 2024. Waar TomTom dat vandaan haalt, geen idee. Ik zie daar overdag, Apeldoorn doorkruisend, niets van. We hebben dan vergeleken bij evengrote steden juist een heel rustig, zelfs ‘saai’ verkeersbeeld. Die ‘ranking’ moet slaan op de spitsuren. Ja, dan ontstaat er eventjes congestie op de Deventerstraat, Zutphensestraat, Arnhemseweg.
Zwakste broeder en dichtslibbende slagader de hele dag door is de Laan van de Mensenrechten. En laat die nu toevallig al het verkeer moeten gaan verstouwen als de gemeente (wel, niet, wel, niet) de oost-west-doorsteek voor auto’s in de zuidelijke binnenstad afsluit. Kalverstraat, Stationsstraat en Stationsplein krijgen ‘knips.’
Dat zal ongetwijfeld leiden tot omzetdaling bij horeca en winkeliers, de Apeldoornse binnenstad wordt dan gemeden als de pest. Maar ook tot sluiproutes in Apeldoorn-Zuid. Bewoners van Talingweg, Reigersweg en omliggende woonstraten, maak je borst maar nat. Zes jaar geleden kon een mislukte proef met de Kalverstraat-afsluiting nog snel worden teruggedraaid. Maar als de Hofstraat (ook voor het busverkeer) zijn verkeersfunctie verliest en een groene ‘boulevard’ wordt, en de Kalverstraat wordt afgeknepen, is er geen weg terug.
De gemeenteraad kan nog even nadenken of dit apocalyptisch plan wel doordacht is. De Eglantier, Anklaar en winkelcentrum De Voorwaarts zien de extra euro’s al binnenrollen bij een kwijnende binnenstad.
De maatregelen moeten 2026 ingaan. Dan zijn er in maart gemeenteraadsverkiezingen. Wie weet hoe de vlag er dan bijhangt.
Tot volgende week!