Onderwijs
Een plek voor leerlingen met een bijzondere route
Op 28 januari 2025 opende CSO Apeldoorn de deuren van haar gloednieuwe schoolgebouw aan de Warenargaarde in Apeldoorn, een stralende mijlpaal voor zowel leerlingen als medewerkers.
Het gebouw biedt onderdak aan het regionale autismesteunpunt en de onderwijskundige eenheden Kompass klassen en Konings College die beiden onderdeel zijn van VSO de Zonnehoek en de Apeldoornse onderwijsstichting CSO.
Met het samenvoegen van deze drie-eenheid zet CSO een unieke groep leerlingen in één locatie bij elkaar wat elkaar alleen maar kan versterken en aanvullen.
Toen rond 2012 passend onderwijs een feit werd vielen jongeren met internaliserende problematiek ook in het regulier onderwijs niet altijd op. Veel leerlingen met angststoornissen vormen van autisme liepen naar verloop van tijd vast in het onderwijs en zorgsystemen omdat ze zich simpelweg terug trekken maar ook niet direct opvallen in hun gedrag.
Rond 2021 bij het maken van het strategisch beleidsplan van stichting CSO Apeldoorn ontdekten we dat we met het opstarten van Kompass klassen konden voorkomen dat in eerste instantie onze eigen leerlingen thuis kwamen te zitten.
Later kwamen we er achter dat niet iedereen mee kon binnen het programma van de Kompass klassen en dat er nog meer maatwerk nodig was. Vaak had dit te maken met, faalangst, de beperkte belastbaarheid, vertraagde informatieverwerking van eigenlijk allemaal intelligente jongeren.
Inmiddels telt Nederland meer dan 20.000 jongeren die thuiszitten en thuiszitters kennen we helaas ook in de regio Apeldoorn.
Vanuit CSO richten wij ons alleen op jongeren met internaliserende problematiek die vanuit hun angst of autisme vastlopen in de andere vormen van speciaal of regulier onderwijs. Regulier waar het kan speciaal waar het moet en waar het bij een ander stopt begint het bij ons.
Op dit moment hebben wij in de twee onderwijskundige eenheden rond de 80 leerlingen die naar school gaan die anders grotendeels thuis hadden gezeten. Hoe gaaf is het dat leerlingen die soms 4 jaar hebben thuis gezeten in kleine stapjes de schoolgang weer op de rit krijgen. Uiteraard wijken wij af van gebaande paden en is er veel maatwerk en samenwerking maar na 4 jaar Kompass en 2 jaar KoningsCollege hebben wij de overtuiging dat iedere jongere naar school wil en kan.
Uiteraard doen wij dit niet alleen maar vanuit een betrouwbaar netwerk in de regio waarin we veel samenwerken met o.a. leerplicht, CJG, gemeente Apeldoorn, Maashuis, de Passerel, Autismehuis en het samenwerkingsverband VO Apeldoorn.
Het samenwerkingsverband VO beslist of een leerling voor ons in aanmerking komt en in onze setting een eerlijk perspectief krijgt. Vroeger gingen eigenlijk al onze leerlingen naar deeltijd werk en vooral dagbesteding. Eigenlijk is dit nog steeds veelal zo maar we zien wel een trend dat leerlingen terug gaan naar het VO of naar het MBO en of via stage in het werkveld terecht komen.
De Opening
Er verzamelde zich een vrolijke groep van leerlingen, ouders en medewerkers bij de officiële opening. De ceremonie werd ingeluid met een warm welkomstwoord van de bestuurder en directeur, die spraken over de bijzondere reis van de leerlingen en het belang van een plek zoals deze. Na het welkomstwoord werd het feest pas echt compleet: met groot enthousiasme sprongen leerlingen door de kleurrijk versierde deur, onder luid applaus van de aanwezigen.
Het gebouw is ontworpen met oog voor de behoeften van de leerlingen. Rustige kleuren, lichte lokalen en zelfs speciale prikkelarme ruimtes zorgen ervoor dat iedereen zich er thuis kan voelen.
Naast de feestelijkheden was er ook ruimte voor een rondleiding door het pand. Ouders en genodigden kregen een kijkje in de verschillende lokalen, waar persoonlijke aandacht en maatwerk centraal staan.
De dag werd afgesloten met een gezellige bijeenkomst, waar door de leerlingen zelfgemaakte hapjes en drankjes in overvloed waren. Het nieuwe schoolgebouw aan de Warenargaarde heeft zijn deuren officieel geopend, en het enthousiasme is voelbaar. CSO Apeldoorn heeft hiermee niet alleen een nieuw gebouw, maar vooral een nieuwe thuisbasis voor een unieke groep leerlingen.