Onderwijs

Samenwerking bibliotheek en onderwijs

De Bibliotheek op school (dBos) is een landelijk programma voor effectief leesonderwijs en informatievaardigheden, dat bovendien structurele samenwerking tussen bibliotheken en het onderwijs bespoedigt. Essentieel voor dBos zijn een goed gevulde schoolbibliotheek, hulp van lees- en mediaconsulenten én dagelijks aandacht voor lezen. Carin Reinders, directeur-bestuurder CODA, en Karin Schoonheim, directeur ad interim Praktijkschool Apeldoorn, tekenden onlangs een overeenkomst die de samenwerking tussen beide organisaties bekrachtigt.

Carin Reinders: “Goed zijn met taal én media geeft jongeren meer zelfvertrouwen en bereidt hen voor op de toekomst. Om dat te bereiken, is niet alleen effectief leesonderwijs nodig, maar ook een actuele en uitnodigende collectie boeken. Deze samenwerking levert daar een effectieve bijdrage aan.”

Dankzij dBos kunnen jongeren in het (praktijk)onderwijs gemakkelijker aan hun lees- en mediavaardigheden werken: op school is een collectie boeken waar ze materiaal kunnen uitzoeken dat ze op papier of digitaal kunnen lezen en lees- en mediaconsulenten van CODA en docenten van school helpen bij het opdoen en ontwikkelen van informatievaardigheden. Daarnaast helpen ze bij het uitzoeken van de juiste materialen en hulpmiddelen.

Karin Schoonheim: “Leerlingen worden gestimuleerd hun eigen ‘vervoermiddel’ te ontdekken, zodat ze met plezier lezen. Denk bijvoorbeeld aan boeken over hun eigen interesses. Deze manier van leren sluit aan bij onze visie dat elke leerling zijn eigen toekomst kiest.”

Sinds dit schooljaar helpen consulenten van CODA de Praktijkschool in Apeldoorn bij het samenstellen van een op de leerlingen afgestemde boekencollectie en bij het uitvoeren van leesbevorderingsactiviteiten op school. Ook stimuleren ze dat lezen een vaste plek binnen het onderwijsprogramma krijgt. Zo leveren ze samen een belangrijke bijdrage aan de lees- en mediavaardigheden van jongeren.

Foto:

Vanaf links: Karin Schoonheim, Carin Reinders en Maaike Mikx (vanuit CODA als medewerker educatie nauw betrokken bij dit project).