Ondernemend

De Babbel 15 jaar

“Lunchen, borrelen, dineren of dansen?
Bij De Babbel kan het – al vijftien jaar! – allemaal”

Eigenaar Jacco Talen trots op gasten en personeel die de sfeer in zijn zaak maken

“Wist je dat De Babbel al vijftien jaar de enige zaak is in Apeldoorn waar je én overdag terecht kunt voor een kop koffie of lunch, waar borreltijd overgaat in het diner én je ook tot diep in de nacht kan stappen?” Eigenaar Jacco Talen (40) roert in zijn koffie en denkt na. “Toen ik met De Babbel begon was ik – volgens mij – nog vrijgezel. Inmiddels ben ik een vriendin, twee kinderen en een hoop grijze haren rijker maar De Babbel is er nog steeds. Dat vind ik heel speciaal.”

Gasten
“De kracht zit hem in het feit dat De Babbel er gewoon voor iedereen is. Iedereen voelt zich hier op zijn gemak. Dat is het allerbelangrijkste. Want eerlijk is eerlijk: De Babbel had nooit zo lang kunnen bestaan zonder alle gasten die elke dag maar (terug) blijven komen.”

Personeel
“De Babbel heeft voor iedereen wel wat te bieden. Maar om dit concept vol te houden vraag ik wel veel van het personeel. De discipline om constant de zaak om te bouwen van restaurant naar dansgelegenheid en weer terug. Het schoonhouden dat erbij komt kijken. Het is niet te doen zonder goed personeel. Ik heb geluk met de vele mensen die hier graag werken. Sommigen zelfs al meer dan vijftien jaar.”

Vernieuwend
“In de afgelopen jaren hebben we ook achter de schermen niet stilgezeten. De keuken is  bijvoorbeeld veel meer met verse producten gaan werken. De menukaart is daardoor wat kleiner, maar met een wisselend driegangen keuzemenu brengen we elke maand weer variatie op tafel. Ook op het gebied van drankjes is er veel veranderd. Vroeger verkocht ik misschien een paar tequila op een avond, maar tegenwoordig hebben we een shotjesbar die alle mogelijke varianten schenkt. Ook shaken we veel meer cocktails dan voorheen.”

Verrassend
“Bijhouden en vernieuwen is belangrijk en dat blijven we doen, zodat onze gasten hier keer op keer weer blij de deur uitgaan. Ze komen steeds naar dezelfde Babbel, maar toch is er iedere keer weer iets verrassends. En dat is iets waar wij ons als team ook de komende jaren voor blijven inzetten.”

Annelies Sletterink-Algera rondde haar kappersopleiding succesvol af maar koos ervoor om bij De Babbel te blijven. Inmiddels is zij al vijftien jaar een vertrouwd gezicht voor gasten, leveranciers en collega’s


“Gezelligheid met gasten is gelukkig iets van alle tijden”

Annelies alias ‘Mamma Babbel’ al vijftien jaar vertrouwd gezicht voor vele gasten

Die lieflijke benaming ‘Mamma Babbel’ komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Al vijftien jaar is Annelies Sletterink-Algera (42) een vertrouwd gezicht voor gasten en leveranciers. Daarnaast is ze ook aanspreekpunt voor personeel als het gaat om het werkrooster.

Kappersopleiding
“Ik zie die bijnaam stiekem wel als een compliment”, lacht Annelies. “Maar vijftien jaar geleden had ik niet bedacht dat het zo zou lopen.” In 2004 was Annelies namelijk net begonnen aan de kappersopleiding, toen ze daarnaast ook solliciteerde bij De Babbel. “Het sollicitatiegesprek was in het nisje waar nu de trap naar Restaurant Boven zit”, herinnert ze zich. “Maar De Babbel zelf bestond alleen nog maar uit kaal hout.”

Blouses werden polo’s
Daags voor de opening richtte Annelies samen met het eerste Babbelteam de zaak in. Daarna moesten de witte blouses – toen nog de vaste bedrijfskleding – aan. En op de avond van de opening liep ze rond met hapjes en drankjes. Die witte blouses zijn inmiddels – tot ieders vreugde – vervangen voor polo’s. En dat is natuurlijk niet het enige dat er in al die jaren veranderde. “Maar gezelligheid met gasten is gelukkig iets van alle tijden”, weet Annelies. “Sommige komen elke dag langs voor een kopje koffie en een praatje. Zo bouw je echt een band met ze op. En dat maakt dit werk zo leuk.”

Organiseren van feestjes
Maar het allerleukst vindt Annelies het organiseren van speciale feestjes. “Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld het eerste Babbelhuwelijk”, vertelt ze enthousiast. “Ik vind het een uitdaging om verantwoordelijk te zijn voor het verloop van zo’n dag. En van mijn werkgever krijg ik gelukkig ook het vertrouwen om er met het team voor de gasten een fantastische dag van te maken.”