Stedendriehoek

Ondernemen en overleven tijdens een crisis

Sinds 2020 weten veel ondernemers weer wat het betekent als er een crisis heerst. Er wordt door velen gesproken over de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. De horeca zit op slot, sportscholen zijn dicht en het thuiswerken voert de boventoon. Nu wordt niet ieder bedrijf geraakt door deze omstandigheden, supermarkten floreren als nooit te voren en veel webwinkels doen goede zaken.

Econoom Cor Molenaar pleitte voor een noodfonds waarbij de winnaars de verliezers zouden moeten ondersteunen in de vorm van een solidariteitsfonds. Is deze aanpak de oplossing? Om deze vraag te beantwoorden zouden we even terug naar de basis moeten gaan met de vraag: “wat is ondernemen”?

Aanpassen aan de omstandigheden
De grootste online encyclopedie Wikipedia geeft de volgende omschrijving:
Een ondernemer is een persoon die zich ten doel stelt zich een inkomen te verschaffen door met een bepaalde combinatie van arbeid, kapitaal en kennis een bedrijf te leiden of in stand te houden.
Dus simpel gezegd zou iedere ondernemer zich moeten kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Immers doe je dit niet, dan is het in stand houden van een bedrijf lastig.
Ieder kent ongetwijfeld de verhalen van Kodak en Nokia?

En waar deze grote bedrijven voorbij werden gestreefd door de concurrentie, is er nu eenzelfde ontwikkeling gaande. Echter is deze door de Corona enorm versneld. Vergelijk de kleine stoffenwinkel in het centrum met de melkboer uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Het ontstaan van grote supermarkten verdreef deze kleine zelfstandigen vrijwel uit het straatbeeld. Nu de deuren van veel winkels dichtzitten wachten veel ondernemers lijdzaam af wat de overheid aan steun geeft. Velen zullen het dan ook niet redden. De spaarpot is leeg en de financiële ondersteuning onvoldoende en niet eeuwigdurend. Ook is het onbekend hoeveel van de nieuwe online consumenten straks weer terugkeren in de winkelstraat.

De eerste lockdown
Tot begin 2020 verkochten wij overwegend satijn lint, tule en organza. Met name aan evenementen en bruiloften. Toen in maart 2020 de intelligente lockdown een feit was kelderde onze omzet met bijna 80%. Een serieus probleem wat snel moest worden opgelost. Het straatbeeld in Azië waar een groot aantal mensen mondkapjes droegen bracht ons aan het denken. Wat als dit gedrag ook in onze straten normaal zou worden? Gezien de tekorten hoorden we al van de eerste projecten om deze zelf te maken. Niet alleen particulieren, ook grote organisaties waren met behulp van vrijwilligers hier mee bezig.

Keperband
Bij het produceren van mondkapjes wordt keperband gebruikt. We kozen ervoor om dit product groot in te kopen. Zowel in Europa als in Azië. We wijzigden onze online campagnes waar nu voornamelijk keperband werd gepromoot. Door de al aanwezige zichtbaarheid van keperband op LintenKopen.nl werden alle marketingactiviteiten op dit domein gericht. Het resultaat was een nieuwe stroom van opdrachten waardoor het verlies van omzet werd omgebogen naar een groei. We hadden door te ondernemen ons bedrijf in stand gehouden.

Vervolgstappen
Na verloop van tijd verschenen er veel aanbieders met mondkapjes op de markt. Hierdoor nam de vraag naar keperband af. Van af dat moment zijn wij actief geweest met het inkopen van relevante producten uit onze niche die meer algemeen worden. Waar met name hobby-matige artikelen voor een nieuwe stroom aan inkomsten zorgt.

Ondernemers onderneem!
Regelmatig spreek ik ondernemers die door de crisis in de financiële problemen komen. Een kapper zonder inkomsten, een restaurant wat zijn deuren moet sluiten zijn slechts enkele voorbeelden. Ook voor deze bedrijven zijn er natuurlijk mogelijkheden om op een andere wijze inkomsten te generen, met name online. Van de vele mogelijkheden wordt slechts beperkt of geen gebruik gemaakt.

De kapper die een blog schrijft met tips over zelf thuis knippen met een e-book voorzien van instructies kan per download inkomsten generen. Hiernaast kan hij de juiste scharen en haarverzorgingsproducten online verkopen. Hetzelfde geldt voor een restaurant, wat naast het bezorgen van maaltijden online kooklessen kan geven. Een gesloten winkel kan een webshop openen, of producten aanbieden op veel bezochte websites als Marktplaats, Facebook of Bol.com. Zo zijn er voor een actieve ondernemers nog steeds voldoende mogelijkheden om tijdelijke of permanente extra inkomsten te genereren.