Stedendriehoek

Nederlanders op vakantie: minder in de weer met de telefoon

Veel Nederlanders kunnen of willen tijdens hun vakantie niet zonder mobiele telefoon. Zij gebruiken hem volop om foto’s mee te maken, maar ook om reviews van plaatselijke restaurants te checken of hun social media bij te houden. Toch zegt een grote groep vakantiegangers juist volledig te willen ‘uit-tunen’ als ze van huis zijn. Hoe gedragen Nederlanders zich daadwerkelijk online op vakantie? En wat voor invloed heeft social media op het plannen van de reis? 

Mobiele telefoons en andere devices spelen zeker een grote rol voor en tijdens de vakantie van de meeste Nederlanders. We gebruiken ze om dingen op te zoeken, om op social medua te posten of om een lijntje te houden met het thuisfront. En tóch maken de meeste vakantiegangers goede voornemens aangaande het telefoongebruik als ze gaan reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Interhome onder een representatieve groep vakantiegangers, mannen en vrouwen van 18 t/m 70 jaar met liefde voor reizen. Met de uitkomsten van het onderzoek wil Interhome meer inzicht krijgen in het vakantie- en reisgedrag van de consument.

De telefoon wat vaker wegleggen
Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten neemt zich voor zo min mogelijk op de telefoon zitten wanneer ze op vakantie zijn. Met name het gebruik van social media proberen zij terug te dringen. Opvallend: onder jongvolwassenen zegt zelfs 60% minder op de telefoon te willen zitten.

Lukt het ook om deze voornemens uit te voeren? Ruim 60% van alle respondenten geeft aan daadwerkelijk minder actief te zijn op social media tijdens de vakantie.

Voor de vakantie begint is dat overigens wel anders. Het boeken van de vakantie doet namelijk bijna iedereen online. Bij het boeken laat 11% zich inspireren door online reviews en sociale media, en 7% laat zich via via adviseren. Social media worden bij het uitzoeken van een vakantie dus steeds belangrijker. Vooral stellen zonder kinderen geven aan dat social media hun reisplannen beïnvloeden (28%). Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dit – vanzelfsprekend – veel meer; daar zegt een kleine 30% te smullen van mooie plaatjes (en praatjes) van reizen en vakanties. Ook zegt bijna de helft van de jongeren zich te laten beïnvloeden door sociale media als het gaat om het maken van reis- en vakantieplannen. Dit tegen 26% van alle respondenten.

Het belang van reviews
Ook online reviews spelen een belangrijke factor bij het kiezen van de accommodatie. Zo’n 35% noemt positieve reviews of online scores van een accommodatie een belangrijk argument om een vakantiewoning, hotelkamer of campingplek te boeken. Factoren als omgeving (58%), hygiëne (50%) en ligging (40%) zijn de zaken waar we het meest naar kijken.

Voor voldoende betrouwbare reviews zorgen mensen graag ook zelf. Ongeveer een kwart van de ondervraagden (27%) laat altijd online een review achter na het verblijf in een accommodatie.

De televisie wordt minder populair
Nu we altijd onze telefoon bij ons hebben, wordt de aanwezigheid van een televisie minder belangrijk tijdens de vakantie. Ongeveer 80% zegt minder tv te kijken op vakantie dan thuis. Voor een kleine groep vakantiegangers geldt dat de tv te allen tijde aan moet kunnen, zelfs als het programma niet te verstaan is. Zo’n 16% kijkt op reis tv in een voor hen onverstaanbare taal.