Stedendriehoek

Lenen voor een elektrische auto of toch leasen?

Steeds meer mensen overwegen de overstap naar elektrisch rijden. Ook in onze stedendriehoek zien we het aantal elektrische auto’s gestaag toenemen, net als in de rest van Nederland. De belastingvoordelen zijn een goede reden, net als de besparing op de brandstof. Elektrisch rijden is immers veel goedkoper dan een motor met verbrandingsmotor, zeker wanneer er thuis geladen kan worden. De prijzen van de elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker, zowel nieuw als tweedehands. Wat doe je als je op dit moment nét het budget niet hebt? Kies je voor een tweedehandsauto met een lagere standaard, kies je voor lease of wordt het toch een persoonlijke lening?

Pas op met tweedehands EV’s
De gemiddelde prijs van een tweedehands EV is fors lager dan een nieuwe elektrische auto. Dat lijkt een betere instap, maar vergeet niet dat de technologie flinke sprongen gemaakt heeft de afgelopen jaren. Die sprongen zijn niet aanwezig in een model van drie of vier jaar oud. Ook niet wanneer deze volledig dealeronderhouden is. Is er bijvoorbeeld nog een oude laadaansluiting aanwezig, dan wordt laden lastiger. Ook zal de actieradius fors lager uitvallen dan de actieradius van de nieuwere auto’s.

Eerst een ouder model kopen om vervolgens te sparen, dat werkt al helemaal niet, aangezien oudere modellen juist vaker reparaties nodig hebben en niet binnen de garanties vallen.

Dus leasen of lenen voor de elektrische auto?
Wordt het een nieuwer model, dan wordt het lenen of leasen. Leasen is een optie die ontzettend veel aangeboden wordt. Al vanaf € 400 per maand heb je een nieuwe Zoë onder de kont (exclusief btw), met een contract van vijf jaar. Dat lijkt een goede optie, maar de bindingstijd is lang én de auto wordt nooit jouw eigendom. Aan het eind van het contract kun je de auto overkopen van de leasemaatschappij, maar vaak is het bedrag te hoog. Wil je een korte looptijd, dan kom je gegarandeerd op een veel hogere prijs uit. Een Volkswagen Golf ’20 35.8 kWh met een looptijd met drie maanden (shortlease), kost je al snel € 700 per maand.

Een persoonlijke lening is voor de meeste mensen een betere optie om het gat aan te vullen. De auto is dan direct jouw eigendom, je begint direct met besparen en je weet precies wat je maandelijks betaalt aan aflossingen en rente.

En sparen?
Sparen is natuurlijk de beste optie wanneer je een auto wilt kopen, maar met de huidige markt is nu een elektrische auto kopen een slimme zet. Veel dealers en autofabrikanten blijven met hun modellen zitten dankzij de coronacrisis, en dat betekent dat je een EV tegen een scherpere prijs kunt krijgen dan voorheen. Sluit geen financieringsplan bij de dealer af trouwens, die rekenen vaak een veel hogere effectieve rente dan de verstrekkers van een persoonlijke lening.