Stedendriehoek

Koningin bekrachtigt afspraken structureel muziekonderwijs

Foto: Sander van Glist/Méér Muziek in de Klas

Koningin Máxima bezocht vorige week, als erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas, Radio Kootwijk, waar verschillende afspraken werden bekrachtigd voor structureel muziekonderwijs in Gelderland en Overijssel. Onder andere het MuziekAkkoord Zwolle en Noord-West Veluwe werd op deze dag ondertekend.

In dat akkoord is vastgelegd dat en hoe verschillende partijen zich zullen inzetten voor structureel muziekonderwijs op de scholen. Het bezoek van de Koningin was onderdeel van de campagne ‘50dagenmuziek’ van Méér Muziek in de Klas, ter ere van de 50e verjaardag van de erevoorzitter. De campagne draagt bij aan het doel van de stichting én de wens van Koningin Máxima: structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland en het Caribisch gebied. Als symbool voor de inzet van GIGANT/Cultuurwijzer om muziekeducatie in Apeldoorn nog beter in beeld te brengen, ontving directeur Dirk de Bruin, met Koningin Máxima als getuige, een vlaggetje van Dimitri Horsthuis, wethouder van de gemeente Overbetuwe.

‘50dagenmuziek’

De campagne ‘50dagenmuziek’ resulteert in veel nieuwe afspraken in het hele land om muziekonderwijs structureel in het lesprogramma op de basisschool op te nemen. Zo ook in Gelderland, waar binnenkort 80% van de scholen aan het werk is met muziekonderwijs.

Eerder op de dag werd in Harderwijk al het Akkoord voor 76 scholen in Noord-West Veluwe getekend. In Radio Kootwijk onderstreepte men ook dat in de steden Apeldoorn, Scherpenzeel en Deventer de eerste goede stappen op weg naar structureel muziekonderwijs zijn gezet.

Feestelijk muzikaal regiobezoek

De ondertekening werd opgeluisterd door verschillende artiesten. Die traden in kleine setting op voor de aanwezigen. Zo begeleidde het Phion strijkorkest 25 kinderen van de Doe Maar Mee band bij hun bodyperscussie-act, trad singer-songwriter Rob Dekay op en lieten acht kinderen uit het speciaal onderwijs onder begeleiding van hun muziekleraar een nummer horen.

Méér Muziek in de Klas

Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich in voor structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland. Muziekonderwijs vergroot de wereld van het kind en levert een bijdrage aan de cognitieve, sociale en creatieve ontwikkeling van kinderen. De stichting laat zien hoe waardevol muziekonderwijs is. Ze vergroot kennis van leerkrachten en brengt regionale samenwerkingen tot stand tussen scholen en hun culturele omgeving.