Stedendriehoek

Kamperen in eigen land begint bij Decathlon

Inclusief de schappen met sportartikelen is Decathlon Apeldoorn liefst 3.500 vierkante meter groot. Zonder die schappen toch nog zo’n 2.700 vierkante meter. “Omdat wij gemiddeld één persoon per tien vierkante meter binnen mogen hebben, komt dit neer op 270 personen tegelijk. Maar voor ieders veiligheid – we hebben immers ook veel personeel rondlopen – blijven we bewust nog onder die aantallen”, aldus Kars Grouwstra, Store Leader van de winkel aan De Voorwaarts 25.

Maar omdat Decathlon lekker de ruimte heeft op het winkelplein, met ook de parkeerplaats van Omnisport in gebruik, is er buiten een grote kampeershowroom ingericht van nog eens 1.200 vierkante meter. Opgezette tenten zo ver het oog reikt en er is ook permanent een teamlid van Decathlon aanwezig om de belangstellende bezoekers te adviseren. “Op deze wijze hebben we de winkel op twee plaatsen en wordt de druk op de binnenruimte wat verlicht.”

Glimlachend neemt Kars plaats op een kampeerstoel, met de koeltas binnen handbereik. De hitte van eind juni buiten in de showroom geeft alvast een aardig voorproefje op wat de kampeerders aan temperaturen te wachten staat in juli en augustus. “We bieden op dit terrein een keuze uit liefst vijftig tenten en alle accessoires die je bij kamperen nodig hebt. Deze tenten zijn ook zonder uitzondering in een mum van tijd opgeblazen en van de allerhoogste, geteste kwaliteit. En dat voor prijzen die je bij andere speciaalzaken niet vindt; ook daarom twijfelen mensen nog weleens hardop over de kwaliteit die wij leveren. Maar wij garanderen de allerhoogste norm, ook in milieu- en mensvriendelijkheid. De tenten zijn vervaardigd uit gerecyled materiaal en in windtunnels getest op stevigheid. Alles tiptop in orde.”

Spreiding bezoekersaantallen

De afgelopen maanden heeft Decathlon ook gemerkt dat een webshop in crisissituaties booming business is. “Bovengemiddeld veel bezoekers, ja”, knikt Kars. “Mensen waren zeker in de eerste weken toch wat huiverig om naar de fysieke winkel te komen, maar dat trok toch alweer snel aan. We zijn ook steeds onze vaste openingstijden blijven hanteren, om de bezoekersaantallen goed te kunnen spreiden. In dat kader gaan we deze maand de openingstijden zelfs nog verder uitbreiden; alle zaterdagen in juli blijven we tot 20.00 uur open in plaats van de gebruikelijke 18.00 uur!”

Nederland en feitelijk de hele wereld trekken langzaamaan weer open, nu het coronavirus in veel landen getemperd lijkt. “Decathlon telt wereldwijd 1.600 winkels, waarvan er 1.400 langer of korter gesloten zijn geweest. Wij en de andere Nederlandse filialen zijn bewust geen dag dichtgegaan, omdat we de mensen in coronatijd graag in beweging wilden houden. En dat is gelukt, want de skeelers, buitenfietsen en ook de hometrainers vlogen de winkel uit. Het leek wel of iederéén ging fietsen of skeeleren. Voor het thuis sporten hadden we zelfs een heuse campagne uitgerold onder de naam Home Zweet Home.”

Kennis en expertise

Vanaf dag één van de coronacrisis heeft Kars zijn zestig man sterke team op de hoogte gehouden van de gezondheidsprotocollen die Decathlon hanteert. Wereldwijd werken er 100.000 mensen voor het bedrijf, dus je begrijpt dat er de voorbije maanden veel is gemaild, veel is vergaderd via beeldbellen en anderszins. Maar we willen als concern te allen tijde transparant blijven, zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers.”

Met het mooie weer van de afgelopen weken zijn weer meer mensen gaan fietsen. En met naar verwachting nog een hete zomer in aantocht en daarmee ongetwijfeld opnieuw veel rijwieltochtjes in het verschiet, legt Kars nog maar eens de nadruk op het ‘huismerk’ van Decathlon in het fietssegment: “Oerdegelijke fietsen in een zeer gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. We hebben hier een team van tien fietsspecialisten klaarstaan voor het allerbeste advies. Want dat doen we het liefst: vanuit onze eigen kennis en expertise onze klanten zo goed mogelijk adviseren.”

Plannen voor de (nabije) toekomst zijn er ook volop, licht Kars enthousiast toe: “Zo denken we er sterk over om met een heuse zomertruck in juli en augustus de campings in de regio langs te gaan, zeker ook omdat zoveel mensen dit jaar vakantie in eigen land gaan vieren en vooral de Veluwe enorm in trek is. Daarnaast willen we via een online tool op onze website het ‘personal shoppen’ mogelijk maken; zo weet je zeker dat je goed geholpen wordt door één van onze experts en kun je rustig in alle veiligheid shoppen.”

Sporten en bewegen

Met 17.000 unieke items in de zaak, gerelateerd aan bijna zeventig sporten, heeft Decathlon Apeldoorn werkelijk alles in huis om sporten en bewegen te faciliteren. De grootste sportwinkel van Nederland heeft een breed assortiment aan scherp geprijsde sportkleding, -schoenen en andere -artikelen. Kars: “Decathlon zorgt ervoor dat sporten toegankelijk wordt voor iedereen. We hebben artikelen die ideaal zijn wanneer je begint met sporten. Maar ook als je al wat verder gevorderd bent in jouw sport, kun je heel goed bij Decathlon terecht. En omdat onze producten binnenshuis worden ontwikkeld, kunnen we de prijzen laag houden, maar hoeven we geen compromissen te sluiten als het gaat om kwaliteit.”

Decathlon Apeldoorn is gevestigd aan De Voorwaarts 25. Voor meer informatie, telefoon 055-3684440 en website www.decathlon.nl. Daar vindt men ook de webshop van de grootste sportwinkel van Nederland.