Stedendriehoek

Fascinatie voor etniciteit, symboliek en beeldtaal

APELDOORN – “Als klein meisje kwam ik al jong in aanraking met sieraden. Toen ik twee maanden oud was, gaf mijn grootvader mij gouden armbanden en oorbellen. In Suriname is het heel belangrijk om je kind sieraden te geven voor ze een jaar oud zijn. Dat houdt het kind veilig. De granaatstenen in de sieraden die ik kreeg zouden mij veilig houden en met het goud werden de geesten geëerd”, vertelt Chequita Nahar.

“Deze geschenken waren mijn eerste kennismaking met het sieraad en de betekenis daarvan. Ik heb me later altijd afgevraagd waarom Surinaamse vrouwen en mannen specifieke ringen en andere sieraden droegen. Er zijn bijvoorbeeld ringen met een knoop genaamd ‘mattenklopper’. Dat staat symbool voor verbinding, kracht en vriendschap. Dan is er ook nog de ‘ala kondre’-ketting, gemaakt van verschillende kralen. Toen ik hoorde over hedendaagse sieraden, wist ik meteen dat ik dat wilde onderzoeken en verbinden aan verhalen uit mijn jeugd en aan mijn culturele erfgoed.”

Voor de tentoonstelling Gedeelde Verhalen nodigde CODA Chequita Nahar uit om vanuit eigen perspectief en visie naar de CODA-collectie te kijken. De tentoonstelling combineert haar selectie uit de CODA-collectie met eigen werk en het werk van beeldend kunstenaars Iriée Zamblé en Wendy Owusu. Nahar: “Voor deze tentoonstelling ben ik op zoek gegaan naar synoniemen vanuit verschillende invalshoeken, om zo aansluiting of een vertaling te zoeken van verschillende thema’s in mijn eigen werk, werk uit de CODA-collectie en in het werk van Iriée Zamblé en Wendy Owusu.” De keuze van Chequita Nahar is te zien tot en met 25 juni in CODA Museum, Vosselmanstraat 299, en maakt deel uit van de tentoonstellingsreeks ‘De keuze van’.

Sieraad als communicatiemiddel

Chequita Nahar (1970, Paramaribo) groeide op met de Surinaamse en Nederlandse cultuur en is gefascineerd door etniciteit, symboliek en beeldtaal. In haar sieraden verwerkt ze porselein, katoen, hout, zilver en ook kralen in uiteenlopende formaten en uitvoeringen maken regelmatig deel uit van haar werk. De gekozen materialen zijn voor Nahar van grote waarde en betekenis. Niet vanwege de eigenlijke waarde van het materiaal zelf, maar vooral vanwege de symboliek en de verbinding die met het materiaal gelegd kan worden tussen erfgoed, traditie, culturen en verhalen. Haar sieraden tonen zonder uitzondering de kracht van het sieraad als communicatiemiddel en ‘boodschapper’.

Als kunstenaar en docent fungeert Chequita Nahar als schakel tussen verschillende generaties. Zo combineert de tentoonstelling in CODA werk van haar voormalig docent Onno Boekhoudt met het werk van kunstenaars die haar geïnspireerd hebben. Ook laat de tentoonstelling werk zien van kunstenaars op wie zij zelf invloed heeft gehad. Nahar nodigde beeldend kunstenaars Iriée Zamblé en Wendy Owusu uit vanwege de manier waarop zij hun eigen achtergrond en cultuur vertalen met en in hun werk. Nahar is ook nieuwsgierig naar de verhalen van en in de CODA-collectie: waarom is van sommige sieraadkunstenaars juist wel of juist niet aangekocht? Waar zitten omissies en waar is de collectie compleet? Met deze tentoonstelling en de selectie van Nahar worden verschillende perspectieven op de collectie gegeven. Verbinding tussen de verschillen en overeenkomsten staat daarbij centraal.

Voor meer informatie: www.coda-apeldoorn.nl/nahar