Entertainment

Mondkapje vervangt Korintische helm

Figuratief en abstract, monumentaal of juist klein en uiterst gedetailleerd, potvormen, sculpturen en objecten naast wand- en vloerinstallaties. CODA Museum presenteert van 7 maart tot en met 30 mei de Keramiek Triënnale 2021, een tentoonstelling die CODA realiseert in samenwerking met de Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK).

De Keramiek Triënnale 2021 toont het werk van 48 kunstenaars uit Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Ierland, Engeland, Roemenië en Slovenië. Het werk van de geselecteerde kunstenaars staat garant voor een gevarieerde tentoonstelling waarmee CODA en de NVK een stand van zaken geven op het gebied van de hedendaagse keramiek in Europa.

CODA Museum biedt daarnaast tijdens de Keramiek Triënnale plaats aan het keramisch werk van Couzijn van Leeuwen en de sieraden van Judith Bloedjes. Van Leeuwen overleed in de zomer van 2019 en maakte naam met zijn kartonnen kunstwerken en installaties. Het keramisch werk van Van Leeuwen, oorspronkelijk opgeleid als beeldhouwer, is veel minder bekend, maar maakt een belangrijk deel uit van de collectie Nederland. Judith Bloedjes geeft in de tentoonstelling Poetic ceramics een indruk van haar oeuvre, werkwijze en inspiratiebronnen.

Sober getinte werken

CODA-directeur Carin Reinders: “We hebben in CODA Museum al een aantal prachtige edities van de Keramiek Triënnale gepresenteerd, met zowel ingetogen als uitbundig en kleurrijk werk. Opvallend in deze editie is het aantal sober getinte werken. Wellicht heeft dat iets te maken met het huidige tijdgewricht. Daarnaast zien we dat de mensfiguur, natuur, geschiedenis en actualiteit een belangrijke rol spelen in het werk van een aantal kunstenaars. Deze triënnale geeft daarmee niet alleen een stand van zaken, maar toont ook een grote verscheidenheid aan onderwerp en thematiek.”

De actualiteit en de geschiedenis komen samen in het werk van Mignon van Bendegem. Haar Perikles heeft de karakteristieke Korintische helm ingeruild voor een mondkapje en verbeeldt haar zoektocht naar de Perikles in onszelf in deze tijd van pandemie. Geen helm maar mondkapje op het hoofd: strijdbaar tegen corona, maar met oog voor elkaar en met kalmte en zelfbeheersing als leidraad.

In het werk van Peter Hiemstra staan menselijke eigenschappen en de tegenstelling daartussen centraal. Met hoorns, staart en rode kleur lijkt zijn Dutch devil ondeugend en slecht. Maar klopt dat wel? De open houding van de handen, de geloken ogen, het kekke strikje en zijn plek op het Hollands plateautje maken hem ook hulpeloos en onschuldig. Voor meer informatie: www.coda-apeldoorn.nl/keramiek