Entertainment

Apeldoorn viert de cultuur

APELDOORN – Deze maand gaat het nieuwe culturele seizoen van start in Apeldoorn. Dit wordt gevierd met een groot en divers cultureel programma voor jong en oud. Van theatervoorstellingen en exposities tot aan films en grootse (muziek)evenementen.

Dit jaar zijn de handen ineengeslagen en worden de activiteiten collectief ondersteund middels de campagne ‘Cultuur in Apeldoorn’ om inwoners te attenderen op de highlights van het aanbod. Op uitinapeldoorn.nl/cultuur is het totaalaanbod zichtbaar. In september staan er drie thema’s centraal: muziekevenementen, theater- en filmvoorstellingen en exposities en culturele evenementen. De binnenstad is het decor voor diverse muziekevenementen. De Popronde, gratis toegankelijk, strijkt neer in Apeldoorn waarbij op tien locaties in de binnenstad nieuw Nederlands talent te ontdekken valt. Ook de Nacht van Apeldoorn keert terug en wordt een meerdaags wieler- en muziekspektakel. De top van de jazz is te verwachten in theater Orpheus, dat tijdens Jazzfestival Generations wordt omgetoverd tot evenementenlocatie.

‘Deze campagne als inspiratie’
Theater Orpheus trapt het seizoen af met een aantal grote producties, waaronder het theaterconcert van Simone Kleinsma, een jubileumconcert van Orkest Koninklijke Luchtmacht en een dinner-musicalshow. Tijdens Movienights at the Museum (een gezamenlijke productie van GIGANT en Paleis Het Loo) kun je op diverse data in september op de Aanspanplaats van Paleis Het Loo genieten van buitenfilmvoorstellingen, onder andere van Elvis en de familiefilm Aladdin.

Exposities en culturele evenementen
Op zeventien locaties binnenkijken waar normaal de deuren gesloten blijven. Dat kan tijdens de Open Monumentendagen in het tweede weekend van september. Onder andere Radio Kootwijk, maar ook de oudste papierfabriek van Nederland, De Middelste Molen, openen hun deuren. De culturele instellingen CODA, ACEC en GIGANT pakken in het laatste weekend van september uit met het Big Draw Festival, waarbij tekenen centraal staat. Het programma bevat workshops voor diverse tekenstijlen, expo’s, performances en activiteiten voor inwoners, bezoekers en scholieren.

Over de campagne
Het aanbod van de culturele thema’s in de maand september wordt aan de man gebracht door zowel een outdoor campagne als diverse online- en offlinemiddelen. Bij het Tourist Point in CODA is een gratis uitladder beschikbaar met het gehele aanbod voor de maand september. De campagne is een gezamenlijk initiatief van de culturele instellingen, Gemeente Apeldoorn en Apeldoorn Partners. Wethouder Peter Messerschmidt, cultuur Gemeente Apeldoorn: “Geweldig om te zien hoeveel er op cultuurgebied georganiseerd wordt in Apeldoorn. Ik hoop dat door deze campagne nog meer mensen op het idee komen om bijvoorbeeld naar een concert of een museum te gaan en zich laten inspireren. Bijvoorbeeld om hun eigen talent te ontdekken bij één van de vele verenigingen die Apeldoorn rijk is.”

Voor meer informatie: uitinapeldoorn.nl/cultuur