Stedendriehoek

Een mondkapje dat elke vijf seconde van kleur verandert

Per vandaag geldt een mondkapjesplicht in alle publieke binnenruimtes in Nederland. En omdat een mondkapje ook leuk en uniek kan zijn, heeft Tom van Dieren (22) zich verdiept in de ontwikkeling van een gezichtsmasker dat reageert op basis van temperatuur. “Het mondkapje is zo ontwikkeld dat de kleurverandering snel plaatsvindt”, legt de Apeldoorner uit. “Elke vijf seconden is er een kleurverandering, omdat je koude lucht inademt en warme lucht uitademt.”

Ruim twee jaar geleden bracht Tom van kleur veranderende zwembroeken, genaamd SEA’SONS, op de markt. Dit werd al gauw een succes en vanuit alle hoeken van de wereld stroomden bestellingen binnen. Nadat hij de opleiding small business and retail management succesvol had afgerond, was het een kwestie van tijd voor er een nieuw product op de markt zou komen. “Wat wij doen is technologie aan textiel koppelen en daarmee beleving creëren. Kijk bijvoorbeeld naar onze zwembroeken. Als je het water in springt en de kleur verandert, creëer je beleving.” En dat is ook precies de reden dat er al meerdere bestellingen zijn geplaatst voor de mondkapjes. “Het is een product waar je blij van wordt. Op straat zorgt het voor een gesprek of een lach op iemands gezicht.”

Hoewel Tom de bedenker is van deze van kleur veranderende producten, werkt hij niet meer alleen. Naast een team schoot ook zijn oma te hulp toen er nog iets veranderd moest worden aan de samples. “Terwijl ik koffie aan het drinken was met mijn opa, ging mijn oma achter de naaimachine en had ze het binnen een uurtje klaar. Het is leuk dat ze (mijn familie, red.) mijn zwembroeken en mondkapjes promoten en dragen.”

De zon schijnt altijd ergens

Nu de afgestudeerde zich volledig kan storten op zijn bedrijf, heeft hij onder de noemer ‘exploring new SEA’SONS’ genoeg ideeën voor andere seizoensgerelateerde producten die van kleur veranderen. “Ik kan er nog niet te veel over zeggen, maar er komen hele vette dingen aan.”

De Apeldoorner laat zich door niemand uit het veld slaan, ook niet door het welbekende coronavirus. “Het voordeel is dat wij goed in marketing zijn en een goed product verkopen. We focussen op het positieve. The sun is always shining somewhere. Daarmee bedoelen we twee dingen: de zon schijnt altijd ergens en bekijk het van de positieve kant. Mensen gingen dit jaar niet op vakantie, waardoor we ons gericht hebben op vakantie in je eigen achtertuin.”

De van kleur veranderende mondkapjes zijn verkrijgbaar in vijf kleuren: van oranje naar geel (net als de eerste zwembroek), cherry-rood naar blauw, groen naar mint, bordeaux naar roze en lichtblauw naar donkerblauw. Meer informatie https://seasonsofficial.com/collections/face-mask-collection